Haväng

Hemma från Nkpg

Posted in Allmänt by Jonas on 29 mars 2007

Det var skönt att få vara i småstadsidyllen i två dagar. Norrköping andas lugn och ro vilket jag behövde. På onsdagen tragglade vi webdesign och intranätets nya funktioner. Efter det gick jag och Moa (huvudredaktör) till konstmuseum (som Plura tipsat om) för att se utställningen Rock´n Roll. Men de stängde precis framför våra fötter. Vi promenerade vidare till stadsmuseum för att se en fotoutställning, men även där hade de hunnit stänga. Onsdagar är tydligen vilodag i Peking… Shit!

Men vi hamnade på en pub och jag och Moa hade det trevligt. Hon berättade om sitt liv och jag om mitt under några flyende timmar tills puben invaderades av fotbollsfantaster som skulle se nån match på storbildsteve. Jag drack mina första två öl sedan den 15 december. Wow, det var gott. Idag jobbade vi fritt med våra sajter i myndigheten och det var skönt att inte bli avbruten av telefoner eller annat som annars gör det svårt att arbeta koncentrerat. Under tiden hann vi avhandla ett antal frågetecken kring intranätet. Moa är en skön huvudredaktör, men som skulle behöva aktivt stöd i sitt arbete. Träffade också Fredrik, Helge, Ricke, Thomas, Kristin, Donald och många fler! Skönt gäng! Och det var sommar i stan! Nu ska jag öppna deklarationsbeskedet. Bye, kanske for ever. Eller inte. Har ingen nån idé om varför Norrköping kallas för Peking??

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Messerschmidt said, on 29 mars 2007 at 19:32

    Från Norrköpings kommun hemsida:

    ”Visste du att Norrköping kallas Peking för att Sven
    Hedin, känd forskningsresande, under en föreläsning
    på 1910-talet, på gamla läroverket i Norrköping råkade
    tala om sina resor i Kina? Han nämnde då att Peking
    betyder ”Den norra staden” och att Nanking betyder
    ”Den södra staden”. Vilket några läroverkspojkar tog
    fasta på och snabbt döpte Norrköping till Peking. Att
    Söderköping blev Nanking glömdes bort.”

    Där ser du.

  2. Jonas said, on 29 mars 2007 at 19:44

    Helena; du satte den, men visst har jag berättat historien för dig, precis som jag berättade den för Moa igår kväll? Erkänn! 😉 Sen att även Nkpgs kommun anammat historien är ju kul…

  3. wintermute said, on 09 september 2007 at 11:44

    He he, jag skrev en kommentar till det tidigare inlägget och sedan insåg jag att frågan redan hade klarats av här. Att Söderköping blir Nanking har jag inte reflekterat över, men det borde de ju plocka upp.

  4. Björn said, on 27 september 2009 at 12:05

    Tror att Ping och Peking har något Gemensamt
    Norrkö—Ping, Pong. Från Kina


Kommentera

