Haväng

Röda havet

Posted in Allmänt by Jonas on 07 april 2007

Lördag har övergått till söndag. Påskafton har blivit påskdag och Jesus har inte återuppstått i år heller. Men jag är rätt kass på religionskunskap. Det kanske var en annan dag som han återuppstod enligt den flummigaste bok som någonsin skrivits. Bibeln. Själv blev jag avstängd från religionskunskapen i högstadiet. Min lärare, dåvarande studierektor och mycket religiös, tålde inte kritisk granskning av bibeln. Jag, en fjunig trettonåring, sträckte upp armen och undrade om Moses ”delning” av Röda Havet möjligtvis kunde bero på ebb och flod. Stig, som magistern hette, skakade och hytte med pekpinnen. ”Ut, ut ur mitt klassrum och kom inte tillbaka!” skrek han. Jag reste mig lugnt och gick ut, ned till rökrutan. Jag ville veta mer, men tilläts inte ställa frågor. Fuck Stig. Lyckligtvis fick jag några år senare i livet en fantastisk lärare i religionshistoria, Sven Viksten. Men jag tror fortfarande på ebb och flod, trettio år senare.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Verabus said, on 08 april 2007 at 8:53

    Joho jag såg honom i går 🙂

  2. Jonas said, on 08 april 2007 at 10:17

    Nu har du varit på flaskan igen, Nathalie! 🙂

  3. Robin said, on 10 april 2007 at 15:12

    Religion är ett stöd för svaga personer… alltid varit min åsikt. Många kommer säkert hata mig för det.

  4. Jonas said, on 10 april 2007 at 16:14

    Varför skulle de hata dig? Du har ju rätt! Eller iofs ”svaga” kanske är fel ord. Jag skulle nog säga rädda, klena, okritiska, hycklare. Typ.


Kommentera

