Haväng

Radio Stockholm

Posted in Samhälle by Jonas on 09 april 2007

Stockholm hade en riktigt bra lokalradio som var rapp och kaxig på ett skönt sätt med bra mix av ny och äldre musik. Radio Stockholm har varit min favoritkanal där jag fått de bästa nyheterna och tipsen om vad som händer i stan. Programledarna var sköna profiler som man kunde maila och få svar av. Ingen dryghet där inte. Men så har Sveriges Radio fått hjärnsläpp och kraschat hela lokalradiotanken. Peter Örn; hur tänkte du?

Radio Stockholm gick i graven för drygt en månad sedan och har ersatts av en skitkanal som heter Metropol. En struntkanal som riktar sig till åldersgruppen 20-35 år som annars lyssnar på kommersiella skitkanaler. Men hallå. Låt de intellektuella kalhyggena lyssna på discopop och reklamjinglar. Helt okej. Men varför ska SR slåss om den gruppen? Helt crazy.


Om vi inte står ut med Metropol, men ändå vill ha radio med lite lokal förankring, så tvingas vi lyssna på Radio P4 som enligt mig riktar sig till åldersgruppen 70-100. Den fyller helt klart sin funktion, då jag vet att många äldre lyssnar på den kanalen. Men kvar är vi 20-70 med rörligt intellekt som gillar musik, puls, intressanta intervjuer, nyheter, kultur, inslag från stan, tips om spelningar och klubbar etc. Fan, Peter Örn, du och ledningen har verkligen lyckats sabba något bra.

På mitt arbete lyssnade en klar majoritet på Radio Stockholm på dagarna. Men jag tror inte någon har gått över till Metropol eller P4. De flesta lyssnar nu på P3 eller P1 eller Lugna favoriter. Hur tänkte du, Peter Örn?

Och vad gör ni med P4 förresten. Ni håller på att också sabba den kanalen för de äldre. Jag vill ha tillbaka Radio Stockholm. Kan jag få det, tack!

Läs också här:
Dagens Media 

Andra bloggar om:

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Robin said, on 10 april 2007 at 15:26

    själv har jag aldrig förstått tjusningen med radio… lyssnar aldrig på radio. nyheter kan man få på lättare sätt och det spelas aldrig den musik man själv vill höra :>

  2. Jonas said, on 10 april 2007 at 16:04

    Robin; att lyssna på radio kan ge en nya musikinfluenser istället för att bara mala på i gamla spår. Självklart har det att göra med vilken kanal man lyssnar på. Där var Radio Stockholm bra. De hade en mix. Lite nytt, lite gammalt, lite hårdrock, lite Motown osv. Sen lär man sig saker av radio. På Radio Stockholm fick man veta var man köpte den godaste frukostbaguetten och vilka band som skulle spela på kvällen och var. Man fick lyssna på sköna intervjuer som man inte annars får höra med intressanta människor. Helt enkelt en bra guide i vardagen. Men Radio Stockholm var outstanding. Radio Göteborg var en katastrof i jämförelse och jag kan tänka mig att Radio Blekinge är ännu värre. 😉


Kommentera

