Haväng

Legalisera cannabis

Posted in Bloggtips, Hälsa by Jonas on 03 maj 2007

På lördag genomför Svenska Normal en demonstration i Stockholm för att legalisera cannabis. Jag var inne på deras hemsida och tittade på Nyheter. En nyhet är publicerad den 31 maj 2006 och nästa nyhet den 27 februari 2007. Nio månader. Svenska Normal beklagar att det går lite långsamt med aktiviteten inom föreningen… Hm, kan man tolka det som annat än symtomatiskt? Cannabis = seghet/inaktivitet/öhhh-mentalitet. Eller?

Jag tror personligen inte att marijuana är särskilt farligt i sig. Internationell forskning är relativt entydig. Alkohol är betydligt mer skadlig för folkhälsan. Men nu är det som det är och jag tror inte på att införa ytterligare en legal drog i samhället. Och även om cannabis i sig inte bryter ned människokroppen på samma sätt som alkohol så vill inte jag leva i ett samhälle där människor lullar omkring i sina dimmor. Jag anser att vi har nog av alkohol, läkemedel och illegala droger. Men vill du demonstrera på lördag bör du vara beredd på att farbror blå kommer vara där och snoka i dina fickor.

Svenska Normal

SWECAN

CAN

24 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Janus Petri said, on 04 maj 2007 at 10:55

    ”vill inte jag leva i ett samhälle där människor lullar omkring i sina dimmor.”

    Människor som röker cannabis ”lullar inte omkring i dimmor”. Självklart är man lullig när man röker, men det är ju halva poängen med att röka cannabis. Om cannabis skulle legaliseras skulle inte människor gå omkring och vara höga dagarna i ända. Jag jämför det med hysterin som uppstod innan Sverige gick med i EU då man trodde att Sverige skulle invaderas av tyskar. Titta bara på cannabisliberala Holland som har färre ungdomar som röker cannabis än i USA och många andra länder där det är strängt olagligt.

    Sen är det ytterligare konstigt att begränsa andra människors frihet att göra vad de vill med sina kroppar.

  2. Leif Stenberg said, on 31 maj 2007 at 11:03

    Svar till Janus Peteri:

    Holland rapporterar inte flest cannabisanvändare men tillhör ändå de som ligger nära toppen och har väldigt mycket fler missbrukare än i Sverige. Till bilden hör också att missbrukarna i Holland alltmer börjat använda cannabis med hög halt av THC. THC är den viktigaste substansen i cannabis.

    Utvecklingen i Holland de senaste 10 åren utmärks bland annat av

    – kraftig ökad THC-halt
    – kraftig ökning antalet personer somfrivilligt söker hjälp för cannabisproblem
    – kraftigt ökat antal narkotikaärenden hos holländska åklagare
    – kraftig ökning av personer som anväder extacy och kokain

    Statistiken finns på bland annat http://www.sivz.nl/ladis/

    Slutsats. Holland är absolut inget föredömme när det gäller narkotikapolitik.

  3. Jack said, on 25 juli 2007 at 16:00

    Hej !!!
    undrar va du tycker om att legalisera cannabis för medicinsk bruk?….. för att jag föredrar något naturlig medel för att t.ex. stilla smärtan efter en bil olycka eller för personliga assistenter som dagligen utsätter sina rygg när dem lyfter eller bär personen som behöver den hjälpen, i stället för något kemisk medel.
    MVH

  4. Jonas said, on 25 juli 2007 at 20:04

    Jag är för medicinskt bruk. Om en läkare bedömer att det är den bästa smärtlindringen vid t.ex. cancer eller annan svår smärta. Men för personliga assistenter? Nej (ha ha) , då får de nog tyvärr byta jobb eller be om arbetsträning/sjukgymnastik.

  5. Malin said, on 30 september 2007 at 14:45

    ”Alkohol är mer skaligt för folkhälsan” Ja, i Sverige är det det eftersom cannabis inte har blivit legaliserat. Släpp cannabis fritt och du ska få se på skador!

  6. evamojje said, on 30 september 2007 at 20:57

    Skälen till legalisering av cannabis är lika flummiga som effekten av drogen i sig. Är helt emot cannibis ända gången det är ok är när det gäller folk med svåra smärtor som MS m.m
    För det tar udden av smärtan.
    Annars NEJ

  7. Sephyre said, on 03 december 2007 at 23:31

    Jag tycker det är tråkigt att folk glömmer en sak. Vi som insett att det är schysstare för våra kroppar och sinnen att röka än att dricka kommer inte sluta med det p g a det är förbjudet. Däremot kommer vi antagligen bli satta i fängelse om vi blir påkomna med detta. Jag kan faktiskt inte förstå hur de politiska ledarna tänkte när de satte förbudet från början….

    Bara en tanke

  8. Jonas said, on 04 december 2007 at 18:02

    Om världen idag vore ren från berusningsmedel och världens ledare bestämde sig för att legalisera en enda drog, så tror jag det hade blivit marijuana och knappast alkohol. Men nu är det som det är och att legalisera även marijuana tror jag inte alls på. Av flera orsaker. Men samtidigt kan jag se ett dilemma i att valfriheten hämmas. Alla gillar inte alkohol, lika lite som alla inte gillar fisk. Mig skulle det inte störa särskilt mycket om Sverige legaliserade marijuana, men jag skulle inte heller applådera. Min erfarenhet är att cannabisrökare blir suddiga i sinnet och socialt hämmade på sikt. Ja, jag vet att alkoholen påverkar människor negativt också.

  9. Michael said, on 28 augusti 2008 at 13:46

    Enligt WHO(World Health Organisation)´s rapport 2008 så står det klart och tydligt att cannabis, THC är mindre skadligt än både alkohol och tobak. Undersökningar visar även att cannabis inte är den såkallade ”Inkörsporten” till tyngre droger. En cannabis försäljare på gatan i Sverige har oftast cannabis i ena fickan och något tyngre i andra fickan, på det sättet blir ungdommarna och andra förmodligen presenterade för dom tyngre drogerna, En legalisering hade fixat detta problemet, att ha som ett systembolag fast med cannabis så beöver inte folk gå till någon langare på gatan. Jag tror att cannabis kan hjälpa värden på många sett. Polisen slösar bara enorma summor på att försöka stoppa det. I andra länder och städer som Tyskland, Holland, Prag, Kanada, Alaska, England där har dom förståt detta som Sverige förmodligen kommer till att bli det sista landet att förstå. Detta är inte mina åsikter detta är fakta.

  10. Björn said, on 09 oktober 2008 at 19:25

    J*vligt bra skrivet Michael.
    Jag tror personligen att skadorna i och med att cannabis är olagligt är större än skadorna skulle vara om det var lagligt. Folk kommer forsätta med cannabis lika mycket oavsett om det är mot lagen.Och det är en väldigt stor grupp människor som använder det oxå. Jag vill iallafall inte att mina skattepengar går till o jaga cannabisrökare som ändå inte skadar någon annan än sej själva.

  11. Daniel said, on 18 oktober 2008 at 18:56

    Cannabis är den plantan som kommer rädda den världen men folk måste sluta vara så jäcla trång synta. de kan ge oss värme, kläder, bränsle, inspiration, ochg den är 20% procent värmare än allt annat vi använder udag för att värme upp våra hus. tänk efter räddningen är inte långt borta!

    KÄMPA !!!!!

  12. hicham said, on 29 november 2008 at 3:18

    hahaha… dina argument suger. Dem som röker bra mår bättre eftersom man tänker noggrannare innan man reagerar..Och att det tog 9månader eftersom ska man stå upp och skrika för att legalisera majjan så blir man följd av dina herrar inom högre makter så man mpste vara jäkligt försiktigt

  13. Niklas said, on 08 januari 2009 at 13:49

    Men är inte folk kloka? Jag förundras verkligen svenskar som är så inskränkta och världsfrånvända att de går på den norm som det svenska samhället pressat fram istället för att undersöka och bilda sin egen uppfattning om saker och ting. Att man låter sig styras av staten så ända in i tåspetsen och undviker allt som är ”farligt”. Den största anledningen till att bara alkohol är tillåtet skulle jag vilja säga är pengar. Om folk börjar berusa sig på andra sätt köper de inte lika mycket sprit längre.

    Det finns inte heller något som säger att vissa droger är inkörsportar till andra. Allt handlar om individens egna val.

    Det behöver inte ens diskuteras att individen själv är ansvarig för sin egen kropp och själ.

    Jag gillar att röka cannabis och gör det i stort sett dagligen och jag känner inte att jag behöver skämmas för det. Jag gör något jag gillar. Thats it.

  14. Daniel Norrman said, on 18 januari 2009 at 23:02

    Är 20 år gammal och har testat det mesta, inte för att jag har behövt fly från verkligheten, då jag alltid varit bortsmämd och alltid har haft allt.
    Började som de flesta att dricka mig berusad tidigt och helst 2 ggr/veckan.
    Efter ett bra tag så kollade jag tillbaks på alla mina bortsupna helger som jag hellre med facit i hand skulle tillbringat under mer kontrollerade former.
    Skäms för alla de gånger man har gjort bort sig, mot tjejer, kompisar och främande människor i allmänhet.
    Ångesten när man vaknar utan att kunna minnas vad man har gjort.

  15. Claes said, on 22 februari 2009 at 23:55

    Jag vill inte dricka alkohol längre för att det är skadligt och jag mår till och från dåligt utav det. Just nu så måste jag träffa obehagliga människor för att köpa drogen och det är olagligt att bruka den.. lagen säger åt mig att.. ”om du vill använda en drog, så måste du betala med din hälsa” någonting är fel. Cannabis-tabun leder dessutom till att industrihampan inte ens får odlas, läs gärna på lite mer om det. Det finns inte en enda växt i hela världen som har så många användningsområden.. t.ex. så gör man världens slitstarkaste, mjukaste och miljövänligaste textiler och världens mest kvalitativa papper av hampa eftersom att det har världens starkaste och längsta fibrer.

  16. Anders said, on 01 juni 2009 at 12:26

    Alltså det vi har fått om bakfoten är att i vårt samhälle är att människor tror att de har rätten att bestämma vad som är bäst för andra människor och agera som storebröder eftersom dom tror att det är för andras eget bästa. ”Så vill inte jag leva i ett samhälle där människor lullar omkring i sina dimmor” är ett praktexempel, du tycker att cannabis ska vara olagligt för att du är rädd att en legalisering skulle leda till att du får integrera med höga människor i samhället. Men tycker du verkligen att det är ett giltigt skäl till att folk inte ska få göra vad dom vill med deras egna kroppar? Höga männsikor är inte alls lika våldsamma som fulla människor och på samma sätt som att du inte skulle få köra bil/gå till jobbet full i dagsläget så skulle du inte få göra det hög. Risken att din levnadstandard skulle påverkas av en legalisering av cannabis är betydligt mindre än den som alkoholen redan utövar. Så länge man inte kränker andra människors rättigheter så ska man få göra EXAKT vad man vill med sin egna kropp! Ingen annan människa har rätten till att bestämma över vad du får göra i ditt liv, det är alldeles för kort för det.

  17. Jonas said, on 01 juni 2009 at 16:44

    Borde kommentera men orkar knappt. Kanske beroende för mycket sol, men kanske för att jag själv testat cannabis i min ungdom, då det nästan var legalt. För de flesta var det i alla fal egalt om någon rökte en joint på 70-talet. Jag hade flera vänner som fick röka cannabis hemma ”under ordnade former”. Nils Bejerot* uttryckte vid något tillfälle att han ansåg cannabis som mindre skadligt än alkohol och det anammade förstås flummarna som slog fast att ”vetenskapen har minsann sagt att….”. Man tolkade Bejerots uttalande som fan läser bibeln. I slutet av 70-talet svängde debatten kraftigt och vetenskapliga rön slog fast att cannabis inte var fullt så harmlöst som tidigare sagts. Att många får skador, främst psykiska, kan vi nog alla skriva under på. Sen om det beror på överkonsumtion eller något annat är inte jag bildad nog för att avgöra. Jag tror att de allra flesta med lätthet skulle kunna hantera mariujana om den legaliserades, precis som de flesta kan hantera alkohol, men vi skulle trots allt få många fler problem med ännu en legal drog. Men på lång sikt, bra mycket längre än jag kan se framåt, hoppas jag att det finns nån avkopplande drog (ja, det är otvivelaktigt så att det behövs sen urminnes tider) som är helt och hållet oskadlig för en själv och andra. Sen håller jag inte med om att vi ska få göra precis vad vi vill med våra egna kroppar. Rökare och alkoholister t.ex. kostar samhället biljoners biljoner och skadar på vägen många i sin väg. Familjen, kollegor och vänner drabbas. Men som jag sagt tidigare instämmer jag i påståendet att marijuana är mindre skadlig än alkohol för kroppen och för samhället, men jag tror inte alls på att idag komplettera alkoholmarknaden med ännu en drog. Om ni anhängare däremot kan få världen att förbjuda och förhindra alkoholanvändning, så ska jag överväga att stödja ett legalt införande av marijuana. Men det lär inte ske under min livstid.

    * http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Bejerot

  18. Thomas said, on 08 juni 2009 at 15:44

    Spelar roll ? Vad jag eller andra tycker/tänker ?

    Frågan är : HUR ÄR DET ? HUR SER DET UT ? På drogfronten intet nytt 🙂

    Att hela GLOBEN har ett stort gigantiskt drog-problem… Är väl inget nytt ?
    Men detta är viktigt : Ett Gigantiskt drog-problem på GOTT och ONT.
    FÖR eller IMOT… GOTT eller ONT… ÄR EN LÖJLIG & FALSK POLARISERING.
    Det är ju naturligtvis både och… Både på gott och på ont.
    Om det bara var på ONT, som tex röd flugsvamp är (Har provat) så inte skulle världen ha detta gigantiska drog brukandet och missbrukande. Det är just här som alla de som är ”IMOT” skuter sig själva och andra i foten. De ”väljer” att blunda för alla positiva efekter, (Lika dummt som när sommliga missbrukare blundar för, eller skiter i, alla de negativa efekterna av drogbruk/missbruk.)
    De blir/är ENÖGDA och DUMMA… Som Odysevs CYKLOPER.
    DE TÄNKER… TRÅKIGT, TRÄLIGT och TRIST…
    Dessutom falskt, inbillskt och dummt. ENÖGT med anndra ord. Suck

    Överallt Globalt, så berusar sig människor på än det ena än det andra och har så gjort i tusentals år… 100 tals miljoner röker på med Hampa, 100 tals miljoner super mer eller mindre, och Opium vad vore den mordärna sjukvården utan morfin tex. ? Bara för att nämna några av alla olika droger och gifter som finns och brukas och missbrukas…

    Av detta kan man ju dra den slutsattsen i alla fall, att :
    Att många människor globalt och hisoriskt sett är mycket svaga för div droger!

    Tänk er London, Tokyo, Bangkok, Paris etc etc. Utan några droger överhuvud taget.
    Svårt att tänka sig det eller hur ?

    JAG HAR INGEN LÖSNING PÅ DETTA STORA & GLOBALA DROG-”PROBLEMET”.
    Har inte ens en susning om vad man ska göra åt det… (Är inte tillräckligt dum & inbillsk.)

    Men en fråga som dyker upp i min hjärna är : Går inte droger och civilisationen hand i hand med varandra ? De senaste 15,000 åren i alle fall ? Kan det vara som så, att drogerna till och med är en förutsättning för att kunna bygga en civilisation ?
    Bara undrar ???

    Till slut : Personligen har jag rökt HAMPA sedan 1971 då och då, och trotts allt jobb imot, ifrån de som vet allt, begriper allt, och har all makt, sammt alla pengar och tid som de ivesterat I MOT Hampa bruk och missbruk… Så har jag alldrig upplevt någon brist på Hampa under alla dessa år. De har uppenbarligen skjutigt sig själva i foten och även mig ibland… Det är det som gör mig så förbannad. Inte att de skjuter sig själva i
    foten, utan att de oxå då och då skjutigt mig i foten… Med vilken rätt kan man ju fråga sig ? Svar : Av ren dumhet, inbillskhet och inkompetens.

    ” Mot drogerna och dumheten kämpade även Gudarna förjäves.”

  19. Benjamin said, on 13 juni 2009 at 4:08

    Hej jag e cannabis brukare så här är min personliga åsikt om Legalisering.
    Jag röker oftare just nu för att jag är arbetslös men söker jobb för fullt.Men det hör inte hit jag åkte fast för nån månad sedan..Med 2.5gram Cannabis Och hade det även i urinet såklart Polisen tog mitt röka som kostade mig 250kr och sedan böter på 3500kr.
    10 min senare Köpte jag nytt röka för 250 kr som går till RIKTIGA kriminella folk då har ju dom redan tjänat 500kr på grund av att det var olagligt för mig att ha för eget bruk.
    Om vi Legaliserar Cannabis så kommer dom hära problemen bli lösta..

    1-Kriminella orgasinationer förlorar en inkomst källa (droger som är en stor inkomst källa)
    2 Vi som röker kan odla själva och sedan röka i en vaporizer som är mycket hälsosammare…
    3-Rökat blir billiagare så slipper ”pundhuven” fixa drog pengar på olagligtvis..
    4-Staten kan gå in och göra sig en slant där oxå vilket dom gör över allt ändå då kan dom pengarna förhoppningsvis gå till nått bra..
    Detta är bara lite grann så slipper ni drog hatare som säkert inte orkar läsa allt som en Liberal tycker..Det är dags att pröva nya vägar för drog politiken har inte förändrat något på 50 år bara blivit värre..

    Why Fear a GREEN planet??//Peace n Love

  20. Patrick Asplund said, on 21 juli 2009 at 20:10

    Asså det e ju helt sjukt att alla tror att bara för att man legaliserar cannabis så kommer alla att börja röka cannabis, asså tänk lite, det kommer inte va mycke skillnad från dagens situation förutom att dom som brukar skiten ”vanliga svenssons” inte blir stämplade som kriminella, och kom i håg, det är inte cannabis som e inkörsporten till tyngre droger, det är att det är kriminellt som gör att man behöver gå en kriminell väg för att hitta skiten, och på den vägen kommer man nästan alltid i kontakt med tyngre droger(t.e.x langare som har andra droger att erbjuda) har 14års erfarenhet av skiten så jag vet att det ända som gör det farligt, är den kriminella stämpeln!!!!!!

  21. ajabaja said, on 07 augusti 2009 at 4:22

    hoppas att det legaliseras snabb det hjälper mot nerver och stress

  22. Ganja planta! said, on 15 oktober 2009 at 17:32

    En enda liten sak som jag vill tillägga är .. Många här jämför alkohol med cannabis och ingen hitills har knappt nämnt Dödsiffrorna av cannabis ! Så här får ni och dom som tydligen för allas talan i ett demokratiskt land nått att tänka på

    •Tobacco kills about 400,000
    •Alcohol kills about 80,000
    •Workplace accidents kill 60,000
    •Automobiles kill 40,000
    •Cocaine kills about 2,500
    •Heroin kills about 2,000
    •Aspirin kills about 2,000
    •Marijuana kills 0

    Ska vi sluta jobba också eller ??!!

    Slagsmåls största orsak är av droger såsom Alkohol,Kokain,GHB,Aphetamin…

    Peace love and fucking understanding!!!

  23. Viktor said, on 12 juni 2010 at 20:51

    Jonas ska dricka en god whisky på soffan, bli ännu lite mer självgod och titta på när nästa generation röker lite mer, blir lite softare och smäratre än hans, kram

  24. Jimmy said, on 26 oktober 2010 at 19:57

    Tycker folk ska sluta hoppa på jonas om denna sak, Han medlar en åsikt, Själv har jag brukat i 10 år från och till i prioder mer i andra mindre, Jag har två barn och en sambo som jag måste ”hålla mig borta ifrån” när jag röker för hon tycker inte om det, mest för att det är olagligt och hon anser då att man ska hålla sig borta.
    Jag skulle välkomna en legalisering eftersom jag personligen tycker gräset håller mitt annars ganska heta temprament på en jämn nivå, tolkas hur det tolkas vill, men för mig har det bara varit positiva intryck och välbehag =) medans för andra jag känner (som inte röker efter första gången) har upplevt obehag, det är som med allt annat, Smaken är som baken delad 😉 Peace!


Kommentera

