Haväng

Donera organ

Posted in Allmänt, Hälsa by Jonas on 18 juli 2007

Har du anmält dig till donationsregistret?

Antalet donatorer i Sverige räcker inte för att fylla behovet av organ till alla de patienter som väntar på en transplantation. Genom transplantation kan sjuka organ och vävnader ersättas av friska från en annan människa. Numera går det att transplantera organ som njure, lever, hjärta, lunga och bukspottkörtel. Det går även att transplantera vävnader som hud, hornhinna, hjärtklaff och benvävnad. En förutsättning för transplantation är att det finns människor som vill donera sina organ och vävnader efter sin död.

Läs gärna mer genom att klicka på loggan.


Läs gärna också VB´s tankar kring att bli en jordgubbe.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vb said, on 18 juli 2007 at 9:59

    Bra Jonas!Detta ämne kan man tjata om tills fan avlöser en.Sverige är nästanpå sämst i hela världen att donera organ.Om folk åtminstone kunde ta ställning!För eller emot, så slipper släktingar ta det beslutet i en oerhört tung stund.Jag tog ställning redan före min dotters hjärtoperation, då allt ställs på sin spets.Det är jag stolt och glad över.

  2. Jonas said, on 18 juli 2007 at 10:18

    Precis. Det handlar inte om att man måste välja att donera. Det handlar om att ta ställning. För mig är det obegripligt varför så många svenskar ännu inte anmält sig till donationsregistret. Och var stolt och glad, Bettan!

  3. Robin said, on 18 juli 2007 at 13:14

    Kommer inte ihåg om jag är registrerad där.. men har för mig att så är fallet. Orkar inte anmäla mig igen då det är jobbigt för mig att skicka tillbaka bekräftelsen från Irland. Men har alltid gjort det känt hos mina föräldrar att jag är positiv till organ transplantation men negativ för ”andra medicinska syften”

  4. MatildaP said, on 19 juli 2007 at 18:20

    Tveklöst, Ja! Det var många år sedan jag sa ja till det, redan innan den stora kampanjen som pågick för c:a 12-13 år sedan. Vad ska man ha kroppen till när man ändå är död? Det är jätteviktigt att vi själva säger ja eller nej, eftersom det beslutet blir mycket svårare att ta för anhöriga som oftast är i en svår krissituaion och är de enda som faktiskt kan känna sig kränkta av att kroppen används för att rädda andra medmänniskor liv. Beslutet ska vara ditt och ingen annans, tycker jag!


Kommentera

