Haväng

Svenska kyrkan

Posted in Allmänt by Jonas on 18 juli 2007

Ateist som jag är tycker jag att det är ganska så puckat att vara med i Svenska kyrkan. Så när jag var redaktör på skoltidningen i Forsa folkhögskola skrev jag en ledare om saken. I tidningen beskrevs också om hur man går tillväga för att träda ur. Det fick ett stort genomslag och jag tror att 70% av eleverna lämnade Svenska kyrkan då. Men själv glömde jag bort det och nu 25 år senare är jag fortfarande medlem. Fy satan vad jag skäms. Men nu går jag ur. Klicka på resterna av dörren för att veta hur.

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. kyrksyster said, on 18 juli 2007 at 16:53

    Egentligen tycker väl jag också att man inte ska vara med om man motsätter sig kyrkans syften.

    Men det som är lite dubbelt är ju att vi har en massa kyrkor, de flesta K-märkta och omöjliga att riva eller avyttra till annat ändamål. Det vill säga samhället har bestämt att de ska bevaras och underhållas eftersom de har allmänt kulturhistoriskt värde.
    Men det är Svenska Kyrkans medlemmar som får betala… vilket börjar bli betungande. Visserligen ges en del bidrag till renoveringar, men de är så kostsamma att inte ens bidrag på upp till halva kostnaden räcker. Kyrkor förfaller… och församlingarna dignar under kostnaderna. Ju färre medlemmar ju mer får varje enskild betala…

    Sen finns det ju en del annat som kyrkan erbjuder… som även en ateist kan uppleva som värdefullt…

  2. Eva said, on 18 juli 2007 at 18:31

    Jag hade precis samma åsikt som du och gick faktiskt ur Svenska Kyrka, men när jag flyttade till orten där jag nu bor så insåg jag vilket fantastiskt arbete de gör. De har två körer, mycket verksamhet för barn och ungdomar i alla åldrar. Allt från sång, musik, biokvällar, lägerverksamhet, verksamhet i samband med skolavslutning, lucia, en präst som tränar dem i judo. De har verksamhet för de äldre med diverse olika aktiviteter. De har livsåskådningsgrupper för alla åldrar, framför allt så finns de som stöd för dem som önskar vid sjukdom och dödsfall… listan kan göras ännu längre.
    Tro det eller ej men här fyller Svenska Kyrkan en stor funktion i vardagslivet.. vare sig man har en tro eller inte. Själv har jag gått med igen!

  3. Jonas said, on 18 juli 2007 at 20:49

    Sorry tjejer, det finns mängder med andra forum som jag stöder ekonomiskt och som hjälper människor omkring oss i samhället. Historiskt står kyrkan inte för något gott i samhället. Nej, jag tänker inte gå in i nån polemik i frågan. Jag är 45 år och har en klar uppfattning i frågan, så lägg ned alla försök att omvända mig. Men jag respekterar er uppfattning och är glad att ni mår bra i er uppfattning. Kram!

  4. Eva said, on 18 juli 2007 at 22:12

    Det är inte frågan om att omvända någon! Tror snarare att det är frågan om var man bor och hur kyrkan agerar. Där jag tidigare bodde var det en riktig ”svartrock” och kvinnoprästmotståndare. Det kunde jag inte känna någon som helst samhörighet med och då gick jag också ur kyrkan. Är inte på något sett troende men här där jag bor kan jag se att kyrkan fyller en oerhört stor social funktion. Sen kan jag hålla med om att det är inte mycket gott som kommer ur religonen!

  5. Jonas said, on 18 juli 2007 at 22:28

    Eva; jag har också bott på en mindre ort där kyrkan fyllde en funktion. Men ska jag sponsra Svenska kyrkan för det? Nej, men jag kan lägga en slant i bössan för att stödja ungdomarnas idrottsevenemang och jag skänker gärna en slant till stadsmissionen. Men jag kan inte fortsätta pumpa in pengar till en kyrka som jag inte tror på. Bibeln är för mig rena Harry Potter. Flum, flum, flum. Jag är humanist och kommer alltid att stödja människogrupper och djurgrupper som arbetar ansvarsfullt. Men jag kan inte betala och försvara en kyrka som missionerar om ”Gud” och Jesus”. Och om Gud verkligen finns så förstår han mig. Jag hoppas att ni som bor i mindre samhällen finner andra sätt att samla in pengar på. 🙂

  6. MatildaP said, on 19 juli 2007 at 18:14

    Jag tror säkert att Gud förstår dig! Det är ju ett fritt val för varje människa. Synd bara att du uppmuntrar och underlättar för andra att göra något som du verkligen har funderat igenom, under mýcket lång tid. Det handlar så som jag ser det inte om att sponsra bara namnet ”Svenska kyrkan”, som är så mycket mer än bara det som gemene man känner till. Det mest värdefulla som kyrkans medarbetare ägnar sig åt lokalt sker i det tysta, helt gratis, utan långa väntetider. Enskild själavård, sorgegrupper, krisbearbetning, sjukhuskyrkan m.m. Där frågar ingen efter om du är medlem eller inte. Det är solidaritet för dina svagaste och mest utsatta medmänniskor i närsamhället som du har sagt nej till, tillika Svenska kyrkans mycket omfattande globala engagemang för en mer human och rättvis värld genom hjälp till självhjälp och rättvis handel m.m. Det kan vara bra att veta för andra som kanske inte har tänkt igenom beslutet som du. Det är inte för att ge dåligt samvete jag kommenterar här, ingalunda, vill bara bidra med en rättvist nyanserad bild. Svenska kyrkan är för övrigt en av de organisationer som ligger bakom Stadsmissionen, ett mycket omfattande socialt arbete på kristen grund, likaså ”Hela människan RIA”, fast det är det kanske inte så många som vet?

  7. Jonas said, on 19 juli 2007 at 18:29

    MatildaP; kyrkan gör absolut en del viktig nytta i samhället, men det finns även andra grupper som arbetar ideellt i landet och som skulle vara i behov av mina pengar. Jag skänker gärna pengar till olika saker där jag vet att insatserna går åt till att fylla vissa behov. Men att skänka pengar via skattsedeln till att bland annat finansiera kyrkor, biblar, psalmböcker, löner till kvinnoprästmotståndare och en massa annat kan jag inte göra längre. Jag kommer dock fortsätta ge pengar till Stadsmissionen och till Röda Korset vid behov. Och jag uppmanar ingen att gå ur Svenska kyrkan. Jag säger bara att jag ämnar göra det. Var och en som läser min blogg är vuxna människor som kan fatta egna beslut. Det vill jag i alla fall tro. 😉

  8. Anders Gardebring said, on 31 juli 2007 at 14:25

    Det är intressant att MatildaP nämner att du underlättar för andra att göra något du själv funderat igenom. Men, saken är ju den att fram till 1996 blev en stor majoritet av svenskarna per automatik medlemmar i Svenska kyrkan.
    Det var inte frågan om att tänka igenom, man blev per automatik medlem.
    Jag tycker att det är märkligt att alla dessa automatanslutna inte blev tillfrågade om de ville vara kvar när kyrkan separerades från staten år 2000 och det är också märkligt att man som automatansluten inte enkelt kan hitta information på svenska kyrkans hemsida om hur man går ur, utan istället måste man ringa eller skicka brev så att man sedan kan få hem en blankett och fylla i.
    Hursom, jag blev lite irriterad på detta när jag själv i våras gav mig på att gå ur, och byggde helt sonika ihop en webbplats för att göra det istället.
    Så, ni som vill gå ur kan helt enkelt surfa till
    http://www.uturkyrkan.se

    Jag vill poängtera att alla har rätt att ha vilken tro de vill, men automatanslutningen fram till 1996 är helt enkelt inte okej någonstans.

  9. Jonas said, on 31 juli 2007 at 17:11

    Anders Gardebring; ja det var en ambitiös sida som gör det lättare att ta steget. Bra initiativ. Klart att det ska vara lika lätt att gå ur som det är att dras in. Om inte lättare. Jag länkar.

  10. icki said, on 17 december 2007 at 16:39

    Det är Riksantikvarieämbetet som tar hand om byggnader värda att bevara, inte Svenska kyrkan så det finns ingen anledning att vara med i SK för den sakens skull.

    http://www.raa.se/


Kommentera

