Haväng

Grundskolan

Posted in Allmänt by Jonas on 10 augusti 2007

Det poppar upp minnen. Från grundskolan. Jag måste berätta om Stig. När jag var tretton år och full av tankar och hormoner hade jag en lärare i religionskunskap som hette Stig Karlsson. Han var djupt religiös tillika studierektor. Alla fruktade honom. Han var Stig Järrel i ”Hets” personifierad. Jag var kritisk och sanningssökande. Under en religionstimme pratade han om Moses och hur han ”delade” havet.

Försiktigt räckte jag upp handen och frågade om inte havet ”delades” pga ebb och flod och att sen bibeln kanske förskönat historien. Åh, jädrar. Big mistake. Stig blev skogsgalen och pekade med hela armen, nej kroppen, mot dörren ut mot korridoren och skrek åt mig att sluta häda och att aldrig mer komma tillbaka. Jag blev senare avstängd från religionskunskapen under hela högstadiet. Ett av mina värsta skolminnen.

Kommentera

