Haväng

Vatten

Posted in Allmänt by Jonas on 12 augusti 2007


Foto: Ulf Höjer

Titta på bilden. Dessa tjejer säger ”vi är lata och dumma i huvét”. Typ. De orkar inte ta med kranvatten hemifrån och har aldrig tänkt på att köpvatten kan vara skadligt för miljön.

Jag minns första gången jag såg köpvatten i en svensk butik. Det var i början på 80-talet. Jag häpnade och trodde på fullt allvar att det var ett skämt. Att butiksägaren och hans personal satt i personalrummet och tittade på kundernas reaktion i en liten monitor. Tyvärr var det början på en trend. En vansinnig trend. Sverige har kanske världens bästa vatten. I ett blindtest för ett par år sedan, med vana vinprovare, vann kranvattnet överlägset mot köpvatten som inte var kolsyrat.

Och snälla tjejer, på bilden, börja använda skallen. För ni fattar väl att plastflaskor och långa transporter är lika med dålig miljöpåverkan? Eller? Smakar köpvattnet verkligen lika gott nu?

Klicka på bilden för att läsa artikeln.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. barbakvinna/anki said, on 12 augusti 2007 at 21:38

    jag köper ofta flaskor men ännu oftare återanvänder jag flaskorna och fyller på dom med kranvatten. Men hellre en flaska vatten än en läsk som det vart förr i tiden..

  2. Robin said, on 13 augusti 2007 at 11:16

    Jag köper jämt vatten, men till mitt försvar så köper jag bara kolsyrat.. och kranvattnet vi har smakar apa.

  3. Hillebillle said, on 14 augusti 2007 at 21:32

    Hallå! De söta flickorna kanske hade hällt i kranvatten i flaskorna, inte så ovanligt att återanvända dyl dryckeskärl. Eller har du blitt fördomsfull mot blondiner *S* /Hb

  4. Jonas said, on 15 augusti 2007 at 18:14

    Hillebille; jag är aldrig fördomsfull, jag grundar alltid mina påståenden efter kalla fakta och vetenskaplig forskning. I det här fallet var det faktisk de söta blondinerna som svarat på frågor i artikeln.

    ”– Jag är för lat för att ta med mig kranvatten ut på stan, säger Tone och skrattar.

    Hanna vill åt kolsyran, men slippa sockret.

    – Smaksatt mineralvatten är perfekt. Att miljön skulle påverkas av det har jag aldrig tänkt på, säger hon.”

    🙂


Kommentera

