Haväng

Mc-olycka, igen

Posted in Allmänt by Jonas on 12 augusti 2007

Bara ett par hundra meter från mig inträffade ikväll en olycka där en mc-förare blev allvarligt skadad. Jag skulle tro att 90% av mc-relaterade olyckor orsakas av mc-förarna själva. Många kör som fullständiga idioter och tror att de är osårbara när de i 110 i stan sicksackar mellan bilarna. Många gånger skulle jag vilja dra nåt hårt i skallen på dem, men det är inte fullt så enkelt att hänga efter på en eu-moped. Men för fasen grabbar, sansa er, och kör lugnt i stan. Ni tror ni är häftiga när ni drar på vid varje rödljus och motorn rusar mellan husfasaderna. Men då kan jag tala om att ni bara betraktas som patetiska snorungar av de flesta jag pratat med. För mig får ni gärna köra fort och döna, men gör det på motorvägen, efter skymning, när vägen ligger tom och öde. (OBS! Angående den aktuella olyckan har jag ingen aning om vems felet var.)

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. barbakvinna/anki said, on 12 augusti 2007 at 21:40

    En polares dotter krockade med en motorcykel med sin Eu -moppe i början av juni tyvärr så började motorcykeln att brinna och tjejens ben även dom. Hon låg nedsövd och dom funderade på amputation men lyckades tillslut klara benen.
    Brutna och med brännskador men trots allt kvar.. 15 år och hon missade skolavslutningen..
    Det var den sommaren….

  2. Jonas said, on 12 augusti 2007 at 21:47

    Fy, brännskador är inte roliga. Hoppas hon repar sig trots allt.

  3. Erland said, on 22 juli 2008 at 9:02

    Snälla du, lite saklighet och bättre underbyggda uttalanden tjänar du på själv.
    ” 90% av alla Mc-olyckor……..”
    Jag fick mitt ena ben krossat i den vanligaste typen av mc-olycka för åtta dar sen.

    D v s där en bilist i mötande fil svänger vänster & (i mitt fall) har ”trasig” blinker.
    Vilket inte ursäktar omoget trafikbeteende oavsett det handlar om cyklister,fotgängare,bilförare eller Mc-dito.
    Jag har kört hoj sedan 1973 så jag har sett en del, ingen tjänar på den typen av uttalanden jag här kritiserat.

    M V H Erland

  4. Jonas said, on 22 juli 2008 at 10:28

    Erland; ja, du, 90% kanske var att ta i och jag skulle ha förtydligat att med de siffrorna avsåg jag mc-olyckor i Stockholms innerstad. Jag kan också meddela att flera vänner till mig kör hoj och även de irriteras över dessa unga killar som kör i 110 inne i stan. Ibland på bahjulet… Själv ska jag sent om sider ta mc-kortet i vår. Dock har jag haft bilkörkort och kört bil i trettio år och kört EU-moped i några år nu. Billigt och praktiskt i Stockholm. Och jag är fullt medveten om att somliga bilister kör slarvigt och visar dålig respekt för oss som kör oskyddade. Inte minst är det alldeles för många som inte håller avstånd. Ibland vågar man knappt bromsa för rödljus med risk för att få skrapas upp från asfalten. Men ändock. 20-åriga killar på tunga maskiner är en högrisk i trafiken. Inte minst i innerstan. Personligen skulle jag helst se att åldern för tung mc höjdes till 23 år.

    Hur som helst hoppas jag att ditt ben blir bra igen och att vi syns på vägarna sommaren -09.

  5. Frk F said, on 22 juli 2008 at 12:33

    Att köra mc påett bra sätt handlar inte bara om trafikvett och försiktighet. Det handlar lika mycket om motorik och mental närvaro. Det är måhga som sätter sig på hojen efter det långa vinteruppehållet och tror att deras skicklighet är densamma som året innan. Men ofta behöver man uppdatera sig och komma in I rätt tänk.
    Överlag är de flesta bilister väldigt omedvetna om alla ekipage mindre än dem själva, men även mcförarna är dåliga på att markera och göra sig synliga.
    Själv försöker jag vara en sådan trafikant, oavsett om det gäller bilen eller mc;n att jag med glädje skulle våga möta mig själv ute på vägarna. Trafik handlar om samspel.
    Det är alltid tragisk när folk skadas eller dör och alltid lika trist att följa diskussionerna efteråt. Det hade varit mer givande om man kunnat diskutera I förebyggande syfte.


Kommentera

