Haväng

Asfaltsdjungelns indianer

Posted in Allmänt, Samhälle by Jonas on 13 augusti 2007

Asfaltsdjungelns indianer har skrivit ett debattinlägg där de förklarar varför de pyser ut luften på stadsjeeparna i Stockholm. Många sitter nog och grymtar på sina altandäck med en drink i handen och väser ”ungjävlar” och ”kommunistsvin”. Själv skulle jag lätt ha kunnat vara med i Asfaltsdjungelns indianer om jag var yngre och mer driven som då. Jag är personligen vansinnigt grinig på dessa stadsjeepar. Alltså, en större SUV för en stor barnfamilj kan vara ett måste för att klara vardagen, men hallå, har ni sett stadsjeeparna i Stockholm. Det är monster. Och i varje bil sitter en nyrik kille i 30-35 års åldern som ger fan i trafikregler och hastighetsgränser. Senast för nån vecka sedan körde en sån idiot i 50-60 på Stora Nygatan i Gamla stan där det är gåfart för bilarna (3-6 km/h). Han kunde ha kört på tio personer i klunga utan att bilen hade skakat till. 

Nej, på det stora hela håller jag med Asfaltsdjungelns indianer. Det är inte de som agerar för mycket, det är våra politiker som agerar för lite. För självklart vore det bättre utan utomparlamentariska aktioner. Men då måste politikerna visa handlingskraft och ha visioner. T.ex. att vilja göra Stockholm till världens bästa trafikstad med gratis (eller väsentligt billigare) kollektivtrafik. Och om man nu måste äga en monstruös stadsjeep, ja okej, men då ska det svida i plånboken. Så mycket att även de mest välbärgade väljer andra alternativ.

Länk till: Asfaltsdjungelns indianers debattartikel

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anders said, on 13 september 2007 at 11:05

    Visste du att om man luftar däcken på min Jeep och jag kör iväg utan att märka det så kommer transmissionen att paja, och det kostar över 20.000:- att laga. Känns det bra att uppmuntra skadegörelse?

  2. Jonas said, on 13 september 2007 at 12:48

    Nej, jag kan inte försvara att någon tar sig makten att släppa ut luften ur däcken heller. Men jag kan förstå deras frustration och varför de gör det. Men om politikerna agerade istället skulle ”Indianerna” inte finnas. Jag läste någonstans att endast 5-10 procent av de som köpt en SUV de senaste fem åren verkligen behöver en sådan stor bil. Därför ska det kosta skjortan för dessa bilägare som väljer status (och möjligtvis bilintresse) före miljön.

  3. Anders said, on 13 september 2007 at 13:16

    ”Själv skulle jag lätt ha kunnat vara med i Asfaltsdjungelns indianer om jag var yngre och mer driven som då..”

    ”Nej, jag kan inte försvara att någon tar sig makten att släppa ut luften ur däcken heller..”

    Notera att det är samma person som har skrivit dessa två citat (du, för övrigt). Vad tycker du egentligen?

  4. Jonas said, on 13 september 2007 at 16:19

    Som ung följer man hjärtat mer än man är demokratisk och tillbakahållen. När jag var yngre 15-18 år var jag oerhört driven och var bland annat med om att ockupera hus här i Stockholm. Det är ingenting jag ångrar, men idag är jag vuxen och kan sätta saker i ett större sammanhang. Därför skulle jag inte ockupera hus eller pysa luften ut bildäck idag. Men jag förstår ungas otålighet när beslutsfattandet går långsamt och beslutsfattarna inte är särskilt progressiva heller. Idag skulle jag försöka få unga att agera parlamentariskt istället om jag såg några ”Indianer” in action. Men hade jag varit i deras ålder hade jag nog bara kallat mig själv för trött och uppgiven. 🙂

  5. Anders said, on 14 september 2007 at 8:06

    Men det är ju bara vanlig vandalism som du försvarar. Det är ingen skillnad mellan att pysa däck eller att klottra eller krossa fönsterrutor.

  6. Jonas said, on 14 september 2007 at 9:29

    Vandalism är aldrig okej. Det ”Indianerna” försöker göra är riktade aktioner mot speciella mål (stora bilar i städer) och få media och politiker att reagera. Och det har de ju lyckats med. Men de borde nöja sig med att sätta sin propagande under vindrutetorkarna.

  7. Anders said, on 14 september 2007 at 10:17

    OK, rimligt resonemang, det köper jag. Och samtidigt påstår du att alla som kör Jeep struntar i trafikregler och fartgränser. Har du möjligen en elak/korkad tvilling som skriver hälften av dina texter? 😉

  8. Jonas said, on 14 september 2007 at 10:59

    När man bloggar bygger man inte alla inlägg på forskning och statiska fakta. Självklart skruvar man till det ibland. Och självklart struntar inte alla i trafikregler och fartgränser, men jag bedömer att många gör det. Men det kan också bero på att de (stadsjeeparna) syns tydligare i trafiken och drar uppmärksamheten till sig. Vad anbelangar min blogg så skriver bara jag. Ibland blir det provokativt och lite elakt för att fånga läsarens intresse. Men korkad vet jag inte om jag är. Jag har för övrigt jobbat som frilansjournalist och som jornalist hade jag naturligtvis inte skrivit en artikel på samma sätt som blogginlägget. Här kan man ta ut svängarna lite mer. Vad tycker du själv om stadsjeepar i innerstäder? Är det ur miljösynpunkt försvarbart bara för att man har råd?

  9. Anders said, on 14 september 2007 at 11:50

    Problemet med en sån här debatt är att det ganska snart blir viktigare att sopa till motståndarna så hårt som möjligt än att faktiskt åstadkomma en reell förbättring.
    Hur tror du att en jeepägare reagerar på det du skriver? Tänker han ”oj då jag är visst en idiot, jag ska genast byta bil..” eller tänker han ”jävla bloggarfjant, jag ska fan köpa en ännu större bil bara för att retas..” ?

    Det är jättekul att provocera, men du löser inga miljöproblem 🙂

    Angående stadsjeepar och utsläpp så tror jag att ekonomiska styrmedel är det effektivaste sättet att åstadkomma en faktisk förändring. I detta fall betyder det att det ska kosta pengar att sabba miljön. Eftersom det dessutom inte spelar någon roll för miljön om 100 kg CO2 kommer från en Porshe Cayenne eller en Toyota Prius kunde man kanske tänka sig ett system där man betalar i relation till hur mycket man förorenar. Och eftersom mängden utsläpp från en bil står i direkt proportion till hur mycket drivmedel som förbrukas kunde man kanske tänka sej ett system där man beskattar drivmedel. Vad tror du om det?

  10. Jonas said, on 14 september 2007 at 12:51

    Jag tror inte min blogg förändrar något i det stora hela, men kan kanske ändå få någon att tänka till. Sen är min blogg ingen politisk arena även om enstaka inlägg tar upp politiska företeelser. Jag instämmer för övrigt med dig om att det måste till incitament som ekonomiska styrmedel för att få bilägare att välja bättre alternativ. Problemet är dock att många stadsjeepsägare i innerstäderna har en mycket god ekonomi och som är beredda att betala i princip hur mycket som helst för att få förstöra miljön för sig själva och andra. Så jag tror inte det räcker, men är något som borde införas i avvaktan på beslut om mer drastiska åtgärder. Personligen tror jag, om politikerna inte gör något kraftfullt snart, att aktivisterna kommer att trappa upp sin aktioner mot jeepägarna. Det finns alltid utbrytare ur alla organisationer som vill ha mer militanta aktioner. Och de militanta aktivisterna är oftast riktiga rötägg och inte sällan totalt oresonliga. I USA har motsvarigheten till ”Asfaltsdjungelns indianer” redan gått längre och t.o.m. tänt eld på stadsjeepar. Något sådant vill jag verkligen inte se här.

    Läste precis en artikel i DN som publicerades den 8 september:
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=690340

  11. Anders said, on 14 september 2007 at 13:40

    ”är beredda att betala i princip hur mycket som helst för att få förstöra miljön för sig själva och andra”

    Det kommer alltid att finnas människor med mer pengar än vett. Och det kan man garanterat inte ändra på med våld. Kanske är det bättre att låta dom betala ”hur mycket som helst”, och sedan använda pengarna till något vettigt, som tex forskning kring miljövänliga energisystem.

    Och jag fattar att man har valt att angripa just jeepar av symboliska skäl, men man får inte bli fanatisk, även om alla jeepar i världen plötsligt med ett ”poff” förvandlades till småbilar så skulle den faktiska effekten på miljö och klimat vara helt försumbar.

  12. Anders said, on 14 september 2007 at 13:42

    Dessutom tror jag du missade ironin i mitt förra inlägg. Vi har redan beskattning på drivmedel, så den ekonomiska styrningen som jag beskrev finns redan. Däremot finns det andra miljöbovar som är helt fria från beskattning på utsläpp tex flygtrafik.

  13. Jonas said, on 14 september 2007 at 14:12

    Ja, det är ingen jätteenkel fråga att lösa och som du själv säger har SUV:arna kommit att symbolisera koldioxidutsläppen även om äldre småbilar många gånger släpper ut lika mycket giftiga avgaser. Och nog har flygindustrin ögonen på sig världen över och jag läser så gott som dagligen om vilka miljöföroreningar flygplanen för med sig. T.ex. borde inrikesflyget i Sverige kraftigt minskas och tågnätet kraftigt förbättras även om det fungerar ganska bra idag mellan de mest frekventerade städerna. Själv reser jag en del inrikes i tjänsten och tar hellre tåget än flyget. Hade ”Indianerna” kunnat släppa ut luften på flygplanen hade de nog gjort det också, kan man misstänka.


Kommentera

