Haväng

Nairobi Kenya

Posted in Allmänt by Jonas on 30 augusti 2007

Farfar och farmor levde ett spännande liv. I unga år drog de till Nairobi i Kenya. Han arbetade som intendent på kaffe- och bomullsplantage och hon skötte markservicen på sin egna farm. De levde det ljuva livet på 20-talet med andra välbärgade intellektuella i östra Afrika. Bland annat krökade de ihop med Karen Blixen och jagade lejon med andra européer. Min far föddes där nere och kunde ingen svenska när han kom till Sverige som sjuåring. I Kenya pratade de bara engelska. Jag har hört så många anekdoter från tiden i Afrika, när jag var liten, men tyvärr minns jag bara en bråkdel av dem. Men några av dem har etsat sig fast. Jag önskar så att farfar hade levat nu. Då hade jag åkt hem till honom på Engelbrektsgatan med en flaska whisky och bett honom berätta allt medan jag gjorde anteckningar.

Nedan några bilder på farfar och farmor. Farfar är den långa killen.

3.jpg  19.jpg  20.jpg  29.jpg  26.jpg

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lilla Blå said, on 30 augusti 2007 at 19:51

    Otroligt snygga bilder!!! Jag är impad. 😀 Tack för att du delade med dig. En fantastisk historia och som sagt, fantastiskt läckra foton. Var rädd om dem. Farbror Gösta hälsar. Han är helt tagen…

  2. Lilla Blå said, on 30 augusti 2007 at 19:52

    Är det ett cigarettmunstycke din farmor har på sista bilden? Wooo…så colt, säger Lilla Blå.

  3. Jonas said, on 30 augusti 2007 at 20:04

    Ja, det är ett munstycke. Du är observant. Jag minns när jag var barn. Då brukade jag låna hennes munstycken i trä, sitta i farfars läsfåtölj och låtsas röka. 🙂

  4. Vb said, on 03 september 2007 at 21:42

    Wow, villken spännande story.Visst är det synd att man glömmer anekdoter man fått höra av släkten.


Kommentera

