Haväng

Kocken

Posted in Allmänt, Mat och dryck by Jonas on 22 september 2007

Ikväll på Tv4, 21.00, visas filmen Kocken med Kjell Bergqvist. Jag känner till viss del igen mig i filmen. På 80-talet jobbade jag som kockbiträde på en stor båt och köksmästaren var en tysk vid namn Dieter. Det var mitt första jobb på sjön och det dröjde inte länge innan jag visste vem som bestämde. Dieter. Varken förr eller senare har jag råkat på en mer bossigare chef. Jag stod spikrak i ryggen när jag hörde hans röst om han så var tjugo meter bort och pratade med någon annan. Att hamna i onåd hos honom innebar att man fick skrubba spygatterna med tandborste till sex på morgonen. Och sen skulle man vara i tjänst igen klockan sju… Men jag hade en vän ombord som hette Walter. Han var kock och gav mig tips, råd och stöttning. Han var trevlig och fick mig trots allt att trivas med att jobba ombord. Tack vare Walter, för hans humor och värme, hoppade jag inte överbord när Dieter var som jävligast.

Tagged with: , , ,

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. evamojje said, on 23 september 2007 at 8:47

    Har inte sett filmen men har helt klart haft min beskärda del av galna kock kollegor. Av någon anledning så tror sig vissa att man måste vara elak och j-vlig för att vara en riktig kock/köksmästare. Det var vanligare förr men även idag så träffar man på sådana kockar. Och jag kan säga att det finns inget som får mig att tappa respekten för en kock/köksmästare som en person som ägnar sig åt att terrorisera och mobba folk. Spelar ingen roll hur bra han/hon är på att laga mat. Om dom inte kan uppföra sig och behandla folk med respekt oavsett position och kunskap så är dom inte några bra kockar.

  2. Lilla Blå said, on 23 september 2007 at 19:28

    I mina kretsar har Dieter alltid varit tysk porrfilmsaktör från 70-talet. Kanske var det samma snubbe.

  3. barbakvinna said, on 23 september 2007 at 19:58

    jag har en syster som en gång kollade på en lägenhet och en viss Kjell Bergström var det som visade den.. Hon trodde genast att det var jag som utsatte henne för ett spratt..


Kommentera

