Haväng

Sluta snusa IX (eller fan vad det gick åt helvete)

Posted in Allmänt, Hälsa by Jonas on 10 november 2007

Teven fortsatte jävlas och det slutade med att jag gav den lite aga vilket direkt gav bilden en gul-blå-röd-grön nyans som inte alls såg naturlig ut. Jag dunkade då näven en gång till i teven och tevebilden började hoppa på ett konstigt sätt. För säkerhets skull stängde jag nu av tevehelvetet och satte mig i soffan. Jag lyfte resterna av fjärrkontrollen och siktade mot tevens glasruta. Nu din jävel ska du dö, tänkte jag. Men just som jag skulle göra mig olycklig inför mina grannar och kanske brandkåren och polisen, så kom jag till sans. Jag letade reda på en reservdosa snus och stoppade i mig tre portionspåsar på en gång. Inte för att jag tänker börja snusa igen, men för att inte hamna i tidningarna imorgon som galningen som gick bärsärk på Södermalm. Nu är jag lugn igen, men självklart besviken på mig själv. Oerhört besviken. Men jag var faktiskt tvungen för att inte bli en fara för mig själv och min omgivning.

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. evamojje said, on 10 november 2007 at 10:29

    Ajdå Jonas trots din besvikelse så gjorde du nog rätt låter som om du var på väg att expoldera 🙂

  2. Jonas said, on 10 november 2007 at 10:56

    Ja, precis så var det. Jag kände hur jag nådde kokpunkten oerhört snabbt och det fanns ingen ventil. Jag var inte mig själv. Blev rädd för den maniac som visade sitt grisigaste humör. Men nu är jag den vanliga och hyggliga Jonas igen. 🙂 Och jag ska strax gå bort till Widergren och köpa en teve. Eller en ny fjärrkontroll för nu när jag satte på teven så såg bilden bra ut igen. Men det blir nog en ny teve. Har ju funderat på det ett tag och nu kanske det är rätt tillfälle.

  3. Linda said, on 10 november 2007 at 11:27

    ojoj! Bröt du verkligen fjärren i två bitar? ingen såg till hjälp? Nu blir jag ju nästan rädd för dig… FAst visst e d SKITKUL och JÄTTESKÖNT att ha sönder nåt när kroppen är påväg att koka över. Bra att du tog en snus annats hade d kanske gått riktigt illa.

    Nu e d ju bara att börja på dag ett igen. Du vet ju att du klarar d. Det blir lättare den här gången… Du har ju övat en hel vecka nu…

    Jag håller på dig!
    Men ha inte sönder fler fjärrkontroller. de e ju så fina och funktionella…
    ;o)

    Puss Puss

    //LL

  4. Jonas said, on 10 november 2007 at 11:35

    Ingen behöver vara rädd för mig. Förutom buset på gatorna då. 🙂

    Och jag lovar att vara mer försiktig med fjärrisarna i framtiden och byta batterier innan de slutar fungera…

    Och tack Linda, för att du håller på mig. Det betyder mycket!

    Puss och stor kram!

  5. Lilla Blå said, on 10 november 2007 at 12:09

    Poh deh ijähnn, som skåningarna säger. Ett litet återfall hör till. Det är inget att tjafsa om. Klart du kan sluta. Du har ju en vilja av stål. Eller hur?

  6. Jonas said, on 10 november 2007 at 12:25

    Jo, en vilja av stål, men som har lite rostfläckar…

  7. znogge said, on 11 november 2007 at 0:47

    Jag slutade snusa för sexton år sedan. Minns fortfarande hur fasansfullt det var och bestämde mig då för att aldrig mer bli beroende av något. Vacklade fram i två veckor och mådde så skit som bara man kan göra. Men jag höll ut och efter två veckors plåga, för det var det verkligen, hände något. Sakta men säkert återvände livet. Så det går. Lycka till!

  8. Jonas said, on 11 november 2007 at 1:03

    Tack för uppmuntran, znogge. Jag slutade röka för femton år sedan och det var ju en tuff resa. Men idiotiskt nog, ersatte jag rökningen med snus. Trodde i min enfald inte att det skulle bli såhär svårt. Men jag känner igen abstinensen och humörsvängningarna. Synd att jag inte härdade ut i några dygn till. Men jag ska sätta ett nytt datum och be någon sätta handfängsel på mig när det gått en vecka…. 🙂


Kommentera

