Haväng

Jul

Posted in Allmänt by Jonas on 07 december 2007

Jag firar inte jul och julpyntar inte. Jag vägrar lusa ned mitt hem med kristna symboler som jag inte tror på. Lika lite som jag tror på tomten. Snart börjar helvetet med vidriga julsånger, äckliga julbord, matfrosseri, köphysteri, kulörta blinkande lampor i plastgranar, luciasånger, ho ho ho, köp köp köp, julrea, annandagsrea, nyårshysteri, frosseri, happy new year, bla bla, nyårsrea och fans moster.

Det enda jag gillar att göra under julen är att snickra ihop en skinkmacka, skicka en slant till Stadsmissionen och att ta en whisky. På nåt märkligt sätt smakar whiskyn väldigt bra just på julafton. Men iofs smakar den ju inte illa annars heller.

Om det finns barn med i bilden så ska dock julen firas ordentligt med så mycket tingel och krams som möjligt så att de liksom jag vid femton års ålder skriker rätt ut: ALDRIG MER!

Det är synd om människan. Till er som brukar ryckas med i julkommersen vill jag bara ge ett råd. Stanna upp en stund och se er omkring på stan. Folk springer som galningar mellan butikerna och alla köper samma saker, men ingen ser glad ut. Stressen pulserar i deras blickar och lönekontona töms snabbare än det tar för mig att få i min en pint med skummande öl.

Osså alla jävlar som säger god jul i tid och otid under hela december. Vadå god jul? Kvinnor misshandlas i parti och minut under julen, hemlösa fryser och ensamma människor hänger sig.

Men för all del, ät era lussebullar till doften av plastgranar och GOD JUL! ;-)

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. barbakvinna said, on 07 december 2007 at 21:17

    Min Linnea kör hela kittet.. Helst vill jag inte få fram granen förens till Lucia och sen pynta..

    Hon drog fram ljusstaken redan i augusti. Den åkte ner i byrån snabbt enligt min tillsägelse. Men nu till första advent så fick hon gå loss.. Så i hennes lilla rum står en gran, ljusstake och massa bockar och annat helvet..

  2. Jonas said, on 07 december 2007 at 22:34

    Men Linnea är ju ett barn och barn ska fira jul fullt ut. Dränk henne i julklappar, Alladin, julmust, julkrubbor och Carolas julskivor. 🙂

  3. Maria said, on 08 december 2007 at 2:59

    Jag gillar julen, med alla tomtar,pynt, doften av glögg och pepparkakor, pyssel, julgrupper,julgran, stakar, knäck,kola o choklad (tyvärr!) alla ljus blinkande eller ej, god mat (eller ivf skinkmackan sillen och ris à la maltan med saftsås! ;-))
    Men sen kan jag hålla med om att det är hysteriskt med all julhandel…. och tyvärr oftast så höga förväntningar att julen ska vara så himla bra och alla ska vara glada, nöjda och lyckliga……

    Nä nu ska jag sova…. (ivf försöka!)

    kram i natten

  4. Jonas said, on 08 december 2007 at 10:04

    Man får gilla julen. Det kan jag också göra. Bara jag slipper ta del av hysterin, masspsykosen och den helt galna kommersen. En stilla helg med vänner, långpromenader, en whisky, sällskapsspel och lagom med god mat är ju balsam för själen när man ska varva ned från arbetet och alla måsten. Men vem firar julen så? Nej, istället kutar de flesta runt som påtända robotar i affärer i jakt efter klappar och den perfekta skinkan. För att inte tala om all annan mat som inhandlas bara för att det är jul. Mat som man aldrig annars skulle handla. Klart man ska kunna unna sig lite extra, men detta överflöd gör i alla fall mig illamående.

    Hoppas du fick sova och att du sov riktigt gott!

    Godmorgonkram!

  5. Pialotta/Kaffebönan said, on 09 december 2007 at 13:58

    Det var baske mig det sannaste jag läst på en blogg på länge.. håller helt och hållet med dig. Denna hysteri är något av det vidrigaste.. stressen av att se alla männskor virra omkring i dessa tider.. jag mår illa.
    Pengar som spenderas på så mycket onödiga prylar och all matfrosseri det är höjden av opasslighet, tycker jag. Många som mår så himla dåligt i juletider och knappast har mat för dagen.. alla barn som inte har föräldrar som kan köpa en endaste julklapp .. ja du, den här tiden är hemsk, men jag tar det piano och stressen berör inte mig det minsta.. Bjällerklang, det får stå för andra..
    Tjingeling o ha en fin jul med whiskyn och skinksmörgåsen:-)

  6. barbakvinna said, on 09 december 2007 at 17:25

    nu blir det inga julsånger för surroundanläggningen är inlämnad ifall inte jag ställer mig och sjunger i falsett..

  7. Susanne said, on 10 december 2007 at 2:47

    Snubblade in här by default. Kul snubbel till en kul snubbe!
    Jag väntar tills mina barn kräks. Har listan, skapad i excel (offcourse) så det är lätt att bocka av. Köttbullarna är redan stekta och ligger i frysen. Saffransbaket klarades av idag och imorgon ska jag undvika att slå ner några pensionärer på stan. Tar mig tid att sitta på golvet framför akvariet och lyssna på det dova surret från pumpen och följa guldfiskarnas graciösa rörelser. Avsaknaden av snö gör att jag har konstant lite glögg (n.b. ICA’s ej omdaterade) att smutta på för att komma i stämning medan listan bockas av. Jag är impad av min 10-åring, vars klass har dragit i handbromsen på julklappsbyterihysterin och bett mig om hjälp att donera matpaket till barnen i Malawi! Plötsligt blir det väldigt lätt att torka golvlister och bakom frysen. Nystädat ger konstigt nog korsdrag i både kropp och själ. Tid för eftertanke och mängder av whiskey och skinkmackor!

  8. Vb said, on 11 december 2007 at 18:34

    Som du skriver; under julen begås det oerhört mycket våldsbrott i nära relationer.Det som julen en gång stod för, glädje och gemenskap är ett minne blott.Idag stänger vi dörrarna och sen blir det cirkus.

    Usch, hade jag inte dottern skulle jag som vanligt skita i traditionerna.


Kommentera

