Haväng

Claes Tingvall

Posted in Samhälle by Jonas on 02 januari 2008

Robert Collin skriver idag i Aftonbladet att Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket, borde avgå. Jag håller med Robert fullständigt. Claes Tingvall är enligt min mening helt fastlåst i sitt snedvridna tänkande. Tingvall driver sin tes som ett mantra om att vi måste sänka farten och tänker nu sätta upp ytterligare 100 fartkameror. Många fler motorjournalister än Robert Collin vittnar om att problemet med döda i trafiken inte har med hastigheten i sig att göra om folk dör. Det är som Robert säger en attitydfråga. Om jag blir omkörd på en torr fin motorväg i 150 och föraren gör det på ett snyggt sätt utan att tvinga mig ut i vägrenen, så stör det mig inte alls. Men när en tokstolle i laglig hastighet sicksackar mellan bilar, som redan ligger för tätt, och som blinkar frenetiskt med helljuset för att komma förbi blir jag riktigt störd. Och det är då olyckan kan vara framme. Ett ögonblick av distraktion och smällen är oundviklig.

Jag har själv plöjt många motorvägsmil i ofta mycket höga hastigheter, men aldrig varit i närheten av någon olycka. Däremot när jag kör på kringleder i Göteborg eller Stockholm där det är tre och fyrfiligt kan jag bli nervös. Senast när jag körde på Essingeleden (70 km/h i hastighetsgräns) kom tre bilar i cirka 110-120 och vräkte sig fram i den täta trafiken genom att mer eller mindre skrämma skiten ur oss som låg framför genom att lägga sig 20 cm bakom och tuta med både ljus och ljud. Attitydförändring och hårdare kontroller av hur bilister beter sig i stadskörning räddar garanterat fler liv än låg fart på motorvägar och fartkameror varannan meter.

Missa för all del inte Robert Collins blogg där han jämför Claes Tingvalls idéer med Sydafrikas hälsovårdsminister Manto Tshabalala-Msimang som vill stoppa Hiv och aids genom grönsakdiet. 

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lars Blomqvist said, on 13 januari 2008 at 18:35

    Håller helt och fullt med om att Tingvall måste bort; leder till att 0-visionen kommer närmare. Huvudproblemet är inte HÖG hastighet utan LÅG hastighet i kombination med klantigheter. I Nyköping råder 30-noja som lockat ut de mest usla bilförarna. Ängsliga, rädda jupplar de fram till rondellen i 20 – 25 km/tim på 50 sträckor, livrädda för rondeller och filkörning m m. De segar sig ut på motorvägar, segar sig fram utmed mittlinjen på vägar och är livsfarliga.
    På bilden förare med nalle. I Finland uppskattar polisen att nalle i handen ökar olycksrisken med minst 400 %! Tingvall ser som bekant inga problem.
    Tingvall stryker de usla medhårs och bannar de skickliga, lite raskare bilisterna.
    Lars (under 30 år med 4000 – 7000 mil per år)

  2. Björn Ahlstedt said, on 24 juni 2008 at 21:25

    Den 27 maj i år har jag ertappats med fortkörning. Jag körde då på en glest trafikerad väg i Vallentuna med den oerhörda hastigheten av 56 km/tim när hastighetsgränsen var 50 km i timmen.

    Fick ett brev från polisen med bild på min bil, separat bild på mig själv vid ratten och bild från körkortet. Så det var ju ingen tvekan. Jag hade kört 56 km i timmen!!!!!

    Men – om man ska hålla exakt 50 km i timmen och garanterat inte överskrida denna gräns måste man antaglilgen sitta och stirra på hastighetsmätaren i stället för att ha uppmärksamheten på vägen. Skulle man titta en stund på vägen så kan man ju inte utesluta att farten momentant går över eller under den tillåtna med viss marginal.

    Vid vilken hastighet kan vi vara säkra på att farten inte momentant överskrider 50 km i timmen om man tittar på vägen i stället för hastighetsmätaren.

    Kan kanske någon av trafiksäkerhetsverkets psykologer reda ut det så v vore jag tacksam. 2000 SEK för 6 km utöver hastighetsgränsen är inte rimligt.

  3. NisseG said, on 15 juni 2009 at 20:04

    Är det någon som kan förklara varför utvecklingen går mot höghastighetståg och låghastighetsvägar?
    Varför bygger man inte fordomsystemen mot högre hastigheter vilket innebär en anpassning av vägarna. Detta behöver inte leda till högre utsläpp, det är en helt annan diskussion som har med framdrivning att göra.


Kommentera

