Haväng

Rolling Stones

Posted in Media by Jonas on 19 januari 2008

Dagens låtminne. Tänkte jag skulle skriva kort om några minnen jag har av några låtar och börjar med Rolling Stones Satisfaction. Det var min första skiva som jag fick som verkligen betydde något. Det var 1971. Wow, skivan var tung som en sten och jag älskade den. Och Sussie Jonsson, som gick i min klass och som var snyggast i hela Bäckahagens skola, i Bandhagen. Jag minns att jag tog med syrrans portabla plastskivspelare, man fällde bara upp ett lock på en liten rosa väska så vips hade man en skivspelare. Nästan lika fiffig som dagens MP3, men större och utan minne. Dagens låtar i MP3´n skulle ha krävt tre man att bära i ölbackar. Nåväl, jag och Sussie diggade Rolling Stones i veckor och särskilt Satisfaction som var sista låten på B-sidan, så till den grad att både skivan och skivspelaren till slut pajade. Och kompisarna undrade när jag skulle lägga av med tjejtramset och börja spela fotboll med dem istället. Fotboll? Bah, jag hade upptäckt meningen med livet. Rock´n roll och kärlek. Jag var nio år.

Kommentera

