Haväng

Ebba Grön

Posted in Media by Jonas on 25 januari 2008

Ebba Grön. 1977. Jag var tillsammans med Marie ”Marre” Johansson och vi var lillgamla. Vi hängde mycket på spelningar på Oasen i Rågsved och på ungdomsgården i Bäckahagens skola där det spelades en del livemusik. Särskilt kommer jag ihåg en spelning med ett nytt band som hette The Haters vars sångare kände min kompis storebror ”Hajen”. Bandet bytte senare namn till Ebba Grön och resten är historia. Jag tillbringade mången kväll ute på Oasen och delade mellanöl med Fjodor och Pimme ute på parkeringen. Inte så nyttigt för en fjortis, men då var det bara rock´n roll och hela det småborgerliga samhället kunde dra åt helvete. Vi var unga och hade fattat hela grejen. Jag ockuperade Mullvaden och Järnet på Södermalm och var med och planerade att bygga upp en fristad ute i Äppelviken. Men saker kom emellan och nu lever man själv ett ganska småborgerligt liv sen många år tillbaka. Men jag kommer aldrig glömma tiden då Oasen var hjärtat i Stockholms musikliv.

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. KARL KAPH said, on 25 januari 2010 at 11:46

    ”Hajen” var inte den numera bortgångne Leffe ”pigge ”Gunning Matte Gunnings Storebror ?
    EBBA grön hette från början Helt Sonika där spelade Gurris Bas – Bosse Steinholtz trummor Gurris e död 1992 Bosse lever vidare i Fagersjö.

  2. Jonas said, on 25 januari 2010 at 18:02

    Helt riktigt. Leif Gunning mer känd som ”Pigge” eller senare ”Hajen”. Själv kallades jag Basse på den tiden. Har vi träffats? Känner du Mats?

  3. boxman said, on 27 februari 2010 at 19:08

    gurris dog juni 93 å spelade inte med heltsonika det var pimme tjome larry bosse lelle sen sluta bosse varför vet jag ej men har hört att han lirrar än i dag

  4. boxman said, on 27 februari 2010 at 19:11

    ska tydligen va grym på trummor

  5. Janne said, on 21 oktober 2012 at 4:40

    Bosse ska tydligen vara körd på stroke .Men hört att hans dotter Anna Elvine från Bandhagen är grym på sång och instrument född (1990) och suttit inne på (http://www.stockholmssjukhem.se/Rehabilitering/) för alkoholism !


Kommentera

