Haväng

Plastpåsar

Posted in Allmänt, Mat och dryck by Jonas on 28 februari 2008

Plastpåsar är en kassako för de stora livsmedelsjättarna och vinsten är enorm. De betalar cirka 40 öre för en påse och du betalar 1.50 kr. Det tror fasen att de inte vill sluta sälja den miljöovänliga plastpåsen. I övriga världen har man i många länder tagit bort plastpåsarna. Läs mer genom att klicka på påsen.

Tagged with:

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Helen said, on 29 februari 2008 at 0:00

    Hm… skäms för min lättja när jag handlar. Vilka pengar det måste bli?!

  2. Jonas said, on 29 februari 2008 at 0:04

    Helen; jag köper själv en jävla massa plastpåsar, men hade inte gråtit blod om de togs bort. Nu rycker jag oftast en plastkasse för att de ligger mest tillgängliga. Om butikerna lagt plastkassarna under pappkassarna hade det garanterat sett annorlunda ut. Tror jag.

  3. Helen said, on 29 februari 2008 at 0:20

    Tygpåsar? Men det är så sant, att man ofta bara rycker en påse… Tycker iaf att papperspåsarna är väldigt bra att bära bort tidningar och papper till återvinningen med… Alltid nåt! 😉

  4. Jonas said, on 29 februari 2008 at 0:47

    Helen; sant. Pappkassar är bra att ha till många saker, men inte till att ha sopor i som man sen ska slänga i soptunnan. Det är nog främsta skälet till att jag tar plastpåsar. Men jag försöker ta pappkassar i alla fall var tredje gång som jag handlar. Känner mig lite bättre som människa då. 🙂

  5. Ibland said, on 29 februari 2008 at 14:21

    Papperskassar miljövänligare? Lurad!!! http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article60153.ece

  6. Jonas said, on 29 februari 2008 at 14:57

    Ibland; intressant. Det är banne mig inte lätt att försöka vara miljövänlig. Tack för länken.


Kommentera

