Haväng

Antibiotika snart verkningslöst

Posted in Hälsa by Jonas on 02 mars 2008

Redan i tonåren hörde jag talas om risken med att ta antibiotika i tid och otid, då bakterierna blir resistenta. Sen dess har jag haft halsfluss, luftrörskatarrer och annat där läkarna knappt tittat i halsen innan de slentrianmässigt skrivit ut penicillin. Samtliga recept har jag rivit utanför dörren och ändå blivit frisk. Men många har gjort som läkarna sagt och är idag mycket sårbara för allvarligare infektioner. Överanvändandet och övertron på antibiotikans läkande kraft kan bli ett enormt bakslag den dag som en stor ny smitta drabbar världen och Sverige. Att den dagen kommer vet alla initierade. Frågan är bara när. Och då, först då, ska jag ta antibiotika.

Läs läkarnas larm i Dagens Nyheter.

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nils said, on 02 mars 2008 at 17:44

    Kroppen blir inte immun. Det är bakterier som blir motståndskraftiga (resistenta) mot bakterier.
    Om du inte är så sjuk att du själv anser att du behöver antibiotika, varför går du då till doktorn överhuvudtaget?

  2. Jonas said, on 02 mars 2008 at 18:16

    Nils; slarvigt av mig. Jag rättar. Och de gånger jag gått till läkaren är för att jag behövt ett läkarintyg. Och kanske för att få veta att jag inte var dödssjuk.

  3. den kloke. said, on 08 september 2008 at 10:23

    Vad bör göras åt detta då!
    Naturligtvis måste det vara straffbart att överkonsumera antibiotika och att skriva ut i onödan och straffet ska vara aga. Vi behöver dräför bestraffningspatruler med oinskränkta befogenheter som söker upp dem som missköt sig och agar dem tills de lärt sig att inte medverka till att antibiotika används i önödan. Mycket av samhällets idioti skulle kunna gå att få bort med noggran och regelbunden aga.


Kommentera

