Haväng

Skönlitteratur

Posted in Media by Jonas on 13 april 2008

Det slog mig häromdagen att jag inte läst skönlitteratur de senaste 15-20 åren. Jag läser böcker, men då faktalitteratur och biografier. Jag höll en skönlitterär bok i min hand i fredags och funderade på att köpa den, men så tänkte jag att ingenting kan överträffa den verklighet som vi befinner oss i. Jag tycker att det verkliga som vi lever med varje dag är nog så spännande varför jag hellre vill läsa om händelser och människor som faktiskt existerat/existerar.

Av samma anledning ser jag heller aldrig på serier som Sopranos, House och allt vad de heter. För mig kan det inte bli mer spännande än att titta på debattprogram, Aktuellt, dokumentärer och faktaprogram. Livet i sig självt är en enda stor tegelstensroman med inslag av såväl drama som thriller och kärlek. Krig också för den delen.

Och den litteratur som jag absolut inte skulle ta i min hand är kriminalromaner. Det jag hört om dem räcker för att jag ska rata dem. De är som serietidningar som Fantomen men utan bilder och med en hyfsat rik kvinna bakom tangenterna. Böckerna läses också till 95% av kvinnor som gillar att gotta sig i spektakulära mord i borgerliga miljöer. Jag säger inte att mäns smak är bättre. Jag säger bara att jag står över skönlitteraturen. Och dagens boktips är Pluras ”Resa genom ensamheten” och Åsne Seierstads ” Ängeln i Groznyj”.

  

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. bounty66 said, on 15 april 2008 at 22:03

    Usch, jag måste erkänna… Jag är ”hänga-med-i-svängarna-Beroende”, Jag läser en massa böcker, kollar på mååånga tv-serier och måste läsa nyheterna flera ggr per dag…
    samma sak med filmer,,, Måste se det senaste… Nu har hetsen släppt liten men i vissa perioder är jag hemsk!

    Egentligen läser jag inte böcker utan jag lyssnar på ljudböcker, men jag tycker att det är samma sak?!?!?

    Nu har jag verkligen spammat dej igen,,, Kram!


Kommentera

