Haväng

Kriminalvården

Posted in Media, Samhälle by Jonas on 16 april 2008

Ikväll handlar Uppdrag Granskning om Kriminalvården och att hårdare tag och högre säkerhet sker på bekostnad av vård och omsorg om de intagna. Tänk om media någon gång kunde ta upp allt bra som också sker innanför murarna. Tänk om de kunde prata med alla de fångar och f.d fångar som genom Kriminalvården slutat knarka, begå brott och som slutat leva destruktiva liv. De finns faktiskt även om media hellre sprider en annan mer dramatisk och negativ bild.

By the way; jag minns inte att en enda tidning eller att Uppdrag Granskning gjorde inslag om att det var för hög säkerhet i svenska fängelser när fångar rymde från Kumla, Hall och Norrtälje. Eller när polismännen Olov Borén 42 och Robert Karlström 30, kallblodigt mördades i Malexander. Eller när intagna fritagits under vapenhot.

Jag vet att Kriminalvården håller på att rusta upp säkerheten för att bland annat skydda allmänheten, vilket är ett av Kriminalvårdens uppdrag. Men samtidigt har hundratals nya behandlingsplatser skapats i anstalterna och tusentals kriminalvårdare arbetar dagligen med fångarna för att de ska komma bättre ut den dag de friges. Men vilken murvel skriver om sånt? Ska bli intressant att se om Uppdrag Granskning ger en nyanserad bild av verkligheten. Vad tror du? 😉

Uppdaterat 22:16, reflektion av reportaget finns HÄR.

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fredrik said, on 16 april 2008 at 18:44

    Hoppas jag ser snygg ut, och säger kloka saker, iallafall om nu min intervju är med…

  2. Christopher said, on 16 april 2008 at 20:44

    Mycket bra och konkret text du skrivit! Har precis själv suttit och tänkt mer eller mindre orden som står skrivna här och ska följa denna blogg för att se om reportage-ansvariga ger en kommentar.
    Tycker nästan det är förskräckligt att man väljer att ta med hur livstidsdömda fångar har mage att sitta och gnälla över att det inte får ha tvspel inne i fängelsena!? Det är inte pensionat de har kommit till.
    Och precis som du skrev, var är reportagen om fängelsena när ett x antar fångar rymt?

    Väl skrivet.
    /Christopher

  3. Kriminalvården II « Haväng said, on 16 april 2008 at 21:20

    […] inlägg inför Uppdrag Gransknings reportage finns HÄR. Tagged with: kriminalvården, Nina Löfgren, Uppdrag Granskning « […]

  4. Jonas said, on 16 april 2008 at 21:37

    Fredrik, jag såg dig inte och vilken Fredrik är du? Du kan maila till min jobbmail imorgon.

    Christopher; tack, men jag har betydligt mer som jag skulle vilja få sagt till journalister och andra som har en skev bild av vad vi gör i Kriminalvården, men just nu känner jag mig bara matt efter att ha sett det trångsynta reportaget. Missa inte mina kommentarer till programmet två inlägg upp.

  5. Elizabet said, on 04 juni 2008 at 15:23

    Har själv jobbat som nyhetsreporter inom radio och tv, och just tv inslag där vinklas det rejält. Har varit ute på uppdrag där den bärande kärnan i ett reportage är mycket urvattnad, och där man enligt min mening förfalskar fakta.
    Som vanlig reporter har man heller inget att säga till om, det är nämligen så att det är redaktionschefen och intake som bestämmer vinklingen. Sen är det bara att vinkla och svälja, eller som jag gjorde, lämna skiten och söka sig till ett nytt yrkesområde.

    Ska nu sommarvikariera på Kumla anstalten som kriminalvårdare, och det ska bli mycket intressant upplevelse, med den mediebakgrund jag har.
    Däremot tycker jag det är anmärkningsvärt, att så många människor har möjlighet att begå självmord på våra häkten. Där har radiomedia/Kaliber startat en debatt, som förhoppningsvis leder till bättre rutiner, och förbättrade åtgärder för de som tas in på häktena. Risken är betydligt större för självmord på häkten, än inom anstalterna.

  6. Jonas said, on 06 juni 2008 at 17:22

    Elisabet; släpp din mediebakgrund och arbeta på Kumla som en engagerad människa, så ska du se att du kommer att få perspektiv på saker och ting. Som att allt inte är svart eller vitt. Sen angående självmorden i häkten är det naturligtvis inte bra, men det kan vara en tillfällighet att de ökat i år. Personligen tror jag dock att minskad bemanning kan ha ett finger med i spelet. Personalen hinner helt enkelt inte med och de som inte gör sin röst hörd finns inte. Tror jag. Lycka till i kriminalvårdsarbetet!


Kommentera

