Haväng

Köttfärssås

Posted in Mat och dryck by Jonas on 20 april 2008

8-10 portioner.

800 gram nötfärs
2 stora morötter (skala och riv)
2 gula lökar (hacka och fräs upp)
2-3 valfria paprikor (hacka)
4-5 stora champinjoner (skär i delar och blanda i sist)
2 tärningar oxbuljong
en skvätt soya
2 msk mjöl
4 msk tomatpuré
2 pkt krossade tomater med oregano
en skvätt vatten

Krydda gärna med salvia, chili, oregano, svartpeppar, salt och ev. vitlök. Toppa med basilika.

Tagged with: ,

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. evamojje said, on 21 april 2008 at 19:09

    Aha din köttfärs sås ser jag. Hmm. skulle skippa mjölet fyller ingen funktion 😉
    Kocken har talat 😉

  2. Jonas said, on 21 april 2008 at 20:01

    Har bara fått för mig att såsen blir lite fylligare då, men jag lyssnar förstås på dig och skippar mjölet nästa gång. 😉

  3. Frk F said, on 21 april 2008 at 21:09

    Ju fler kockar desto sämre soppa…förlåt, jag menar köttfärs. Receptet är helt klart välavvägt, men vattnet ersätter jag med en skvätt rött vin. Fast det är inte alltid folk gillar det.

  4. Jonas said, on 21 april 2008 at 21:25

    Har faktiskt aldrig haft rött vin i köttfärssås, men kanske ska prova det. 🙂


Kommentera

