Haväng

Tekniktrött

Posted in Media by Jonas on 30 april 2008

Jag har hängt med hyfsat bra i teknikflödet de sista 45 åren, men nu börjar det bli jobbigt. Tekniken går så rasande fort och en ny pryl är närmast omodern redan när den släpps ut på marknaden. Jag ger nästan upp efter att ha försökt plöja igenom diverse artiklar. Förr köpte man en skiva med musik. Fine. Nu ska du dels välja musik, dels i vilket musikformat du vill ha den i och se till att ha en kompatibel spelare att spela upp musiken i. Samma med film och andra multimediafiler.

Och mycket häftigare kommer det att bli om man får tro branchen. Tekniken kommer att rasa de närmaste åren med nanoteknik och annat som bara är i sin linda. Och jag som suckade när mina föräldrar inte förstod hur man ställde in videon för 30 år sedan när video var något nytt. Nu är jag i samma j*vla sits och måste fråga min systerson om hjälp när jag ska få saker att fungera. 

Närmast vill jag få upp min nya platteve på väggen utan att få ett råttbo med kablar på golvet. På bilder ser det så snyggt ut, men hur fasen fungerar det i verkliga livet? Jag får nog be Robin, min 22-åriga systerson som bor i Dublin, att komma hit och hjälpa en gammal man.

Tagged with: ,

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. bounty66 said, on 30 april 2008 at 20:57

    Hehe… Tjaaa för 10 år sen så var jag proffs på allt vad datorer hette…

    Nu vet jag knappt vad bluetooth är och ännu mindre hur det funkar…

    Vet inte om det är det här dom kallar : Att bli gammal eller om allt går i sån rasande fart nu att man inte alls hinner med i utvecklingen längre…

    Ha en trevlig valborgsmässoafton!

    Själv sitter jag hemma å slappar 😉

  2. Frk F said, on 01 maj 2008 at 6:32

    Ojoj…samma känsla har infunnit sig för mig. Jag har ändå alltid varit sedd som ett teknikfreak. Men det beror förmodligen på att det inte längre känns så angeläget att hänga med. Man är nöjd med det man har, helt enkelt.
    Bävar för den dagen när det är dags att köpa ny tv. Jag kör fortfarande med Fred Flinta-varianten. Kanske lilltrollet hinner växa till sig och blir teknikbiten innan det är dags. Annars får jag hyra in din systerson..!!

  3. Frk F said, on 01 maj 2008 at 6:33

    Förresten..snacka om att försäljarna har övertaget. Det är det allra läskigaste.

  4. evamojje said, on 01 maj 2008 at 18:03

    Kan bara hålla med. Förr så hade jag koll och kunde lätt gå in i en butik och handla just det jag ville ha och känna mig säker på att jag valde rätt.
    Numera är det dock säljaren som ligger på plus och jag finner mig själv vara oerhört velig och osäker. Och att söka info på nätet är inte så himla bra alla gånger med den ena nyheten efter den andra. Antar att det helt enkelt börjar bli för mycket för min gamla hjärna 😉


Kommentera

