Haväng

Digitalkamera

Posted in Allmänt, Media by Jonas on 09 maj 2008

Är i begrepp att skaffa mig en ny digitalkamera. Just nu har jag en kompaktkamera, Olympus, som jag köpte för fem år sedan och som är hopplöst omodern och som inte alls håller måttet med de kameror som nu finns på marknaden. Nu är jag inne på att skaffa en systemkamera, men är tveksam pga dels storleken, tyngden och att det blir dyrt att köpa till objektiv och andra tillbehör. Vad har ni för kameror och vad är era erfarenheter av kompakt/systemkameror?

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Marianne said, on 10 maj 2008 at 17:59

    Hej! Jag har en Canon 20D (nu tror jag de heter 40D eller kanske 50D). Det är storleken under proffsvarianten och den är helt otroligt bra. Jag tvekade också först och köpte en Canon PowerShot 70 (tror jag) men blev vansinnig till slut av att kompaktkameran visar bilden lite vid sidan av, så resultatet blir att ramarna inte är exakt där man hade tänkt sig. Dessutom är det en klar fördel att titta i sökaren, som förr i tiden, i stället för att titta i det där fönstret. Det är nämligen svårt att se något i solsken … Dessutom kan du OM DU VILL byta objektiv till tele eller makro osv, kompaktkamerornas program för det där är (sist jag vet) inte så där vansinnigt bra. Om du inte bara tar typ partyfoton och semesterfoton utan vill lite mer rekommenderar jag en systemkamera. Canon har en variant som heter 400D och som är snäppet mindre än den jag har, den är väldans bra den med. Som du förstår blev mina kameraaffärer rätt dyra – först en hotshot kompakt och sedan en system.

    Nu ska jag bara lära mig att bli lika bra som kameran : )

  2. Jonas said, on 10 maj 2008 at 19:27

    Marianne; tack för att du delat med dig av dina erfarenheter. Jag är tämligen säker på att jag en dag köper en systemkamera, men för tillfället hoppar jag över den kostnaden. Jag har förstått att med nya objektiv så blir det ett par tusenlappar till att punga ut med utöver inköpspriset för kameran. Då jag samtidigt planerar att ta mc-kort, så får det vara tills vidare. Men jag har kollat in Canon 400D och det verkar vara en kamera som jag skulle tycka om.


Kommentera

