Haväng

Sommarvärme

Posted in Allmänt, Hälsa, Väder by Jonas on 10 maj 2008

Med lite tur dröjer sig solen och värmen kvar imorgon också, så att även jag får chans att få lite färg. Idag vaknade jag feberfri, men något matt. Jag tog en promenad och hade tänkt lägga mig en stund i parken, men gick in igen. Det kändes som om jag hade 40 graders feber. Var nog inte riktigt redo att möta sommaren idag. Imorgon kväll ska vädret byta karaktär och vi får tydligen räkna med en gradskillnad på -12 grader. Trist, men inte direkt störande när man sitter på ett kontor och arbetar.

Har i alla fall haft tid att fundera på det här med ny kamera och det blir inte någon systemkamera. Jag gillar visserligen att fotografera men är inte en sådan entusiast att jag är i behov av en så avancerad kamera. Jag satsar istället betydligt mindre pengar på en Canon Ixus 70 som säkert räcker till för mina behov.

Hoppas att alla vänner, och ni trogna besökare här, har kunnat njuta av det fina vädret utan att bränna era vinterbleka kroppar. Själv brände jag mig så illa för många år sedan på Mallis att jag var tvungen att stanna inomhus i fyra dagar. Läkaren som tittade till mig pratade spanska, men jag kunde ana att han tyckte att de var idiotiskt att stå i knähögt vatten i Magaluf och kasta frisbee. Särskilt under min första dag på semesterveckan och i sex timmar utan solskyddskräm. 

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. bounty66 said, on 10 maj 2008 at 23:22

    Hahahaha.. Ja jag kan ju berätta en liknande historia!

    Jag å en väninna åkte till Kreta i August för några år sen. Hon är en stor soldyrkare med en solariegrund som hette duga – inte jag…

    Första dagen låg vi från tidig morgon till ca halv 3 på em… JAG skulle INTE ha gjort det… För resten av veckan fick jag ligga under parasollet. Jag fick stora vattenfyllda blåsor på hela kroppen. Polarn med sina långa naglar fick klia mej på ryggen ibland ååå det va ju så skönt! Det kliade i ca 2 veckor efter att jag hade kommit hem.

    Gissa om jag har testat alla huskurer som fanns mot klåda.
    Det var som om min hud hade kokat – med stora bölder på hela kroppen, eller vattenfyllda blåsor,,, Usch det var verkligen en mardröm!
    Och jag kommer aldrig mer att pressa mej i solen på det viset!!!

    Självklart använder jag solskyddsfaktor 20 nu när jag åker utomlands… 😉

  2. Jonas said, on 11 maj 2008 at 14:46

    Ja, vi har lärt oss den hårda läxan. Kan för övrigt berätta om några vänner som flög till Rio. De höll igång under hela resan så när de kom fram slog trötthet och jetlag till med full kraft. En av killarna parkerade sin vinterbleka kropp i en solstol på Cobacabana där han låg och sov i solen hela dagen. Inte bra. Han fick stanna inne på hotellrummet med neddragna persienner i en vecka innan han kunde följa efter resten av gänget som rest vidare norrut i landet.


Kommentera

