Haväng

NATO

Posted in Samhälle by Jonas on 17 maj 2008

Alliansen spelar på svenskarnas osäkerhet. Medvetet drar de ned på försvaret så att svensken blir orolig att vi inte ska kunna försvara oss mot den fi, som inte finns. och som inte lär finnas inom de närmsta 50-100 åren. Samtidigt vill alliansen att vi ska gå med i NATO. Och nu säger många svenskar ”ja, vi kanske måste gå med för att kunna försvara oss”. Men för bövelen. Det ”nya arbetarpartiet” gör samma sak som de gör med sjukvården. Dvs att de försämrar den med vänsterhanden för att sen införa privatförsäkringar och privata sjukhus med högerhanden. Klassisk och ful politik.


Tryggt med privat sjukvård och natomedlemskap?

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eva said, on 19 maj 2008 at 11:14

    När det gäller sjukvården så har ju socialdemokraterna lyckats att försämra den något otroligt och en sjukvårdsförsäkring har varit ett måste undre många år. Tyvärr så var jag själv så godtrogen och trodde att sjukvården fanns till för oss alla, men tänk vad fel jag hade. Detta upptäkte jag tyvärr den hårda vägen när jag blev sjuk och gick med ständig värk. Jag fick diagnosen flera diskbrock i rygg och nacke men det ville man inte göra någonting åt då inte hade några promlen med att släppa vatten eller att gå. Att jag sedan inte kunde arbeta, ta hand om hushållet, mådde dåligt över den ständiga värken som gjorde att jag inte sov osv. Listan kan göras hur lång som helst. Det gick så långt att jag insåg att jag kommer inte kunna arbeta heltid igen utan att jag vid 40-års åler är tvungen att bli förtidspensionär. Hur kul känns det för en människa som alltid varit aktiv!?
    Nu hade jag turen att få reda på en privatläkare i Stockholm som använder en ny teknik för att operera diskbrock, som sker i vaket tillstånd och som har en rehabilitering 2-3 veckor. Detta istället för sex månader till ett år som en steloperation hade inneburit. Eftersom jag var så desperat på att få hjälp eftersom jag höll på att driva både min familj och mig själv till vansinne så kontaktade jag honom. Han var villig att hjälpa mig och oddsen att jag skulle bli bättre eller helt bra var 80-85% och om det inte lyckades så kvarstod möjligheten till steloperation. 28 februari i år så gjordes operationen… sedan dess har jag tagit TRE värktabletter för ryggen! Visst jag fick betala detta med privata pengar, efter som jag inte hade någon sjukvårdsförsäkring. Jag kan säga att det var värt varenda krona!!! För känslan att att kunna sova på natten utan värk, att åter kunna dammsuga sitt hem och så mycket annat är obeskrivbart. Endate en människa som gått med ständig värk länge kan först detta känsla! Det som är det tragiska i allt ihop är att sjukvården tyckte att det var bättre att jag blev sjukpensionär istället för att ta hjälp av nya tekniker som kommer och som kan hjälpa oss alla. OM jag hade fått reda på att denna teknik fanns när jag fick diagnosen (då sossarna var vid makten) tänk vad med pengar jag sparat samhället igenom att slippa gå sjukskriven. Så snälla Jonas skyll inte allt på dagen regering för de som satt innan var inte ett dugg bättre! Klassisk och ful politik det är precis som det alltid varit. När det gäller så måste du se om ditt eget hus för det är ingen annan som gör!

  2. Jonas said, on 19 maj 2008 at 16:29

    Eva; jag säger absolut inte att sossarna förde en bättre politik. Jag är t.o.m. benägen att säga att de ligger bakom den röra med byråkrati och brister som fått råda inom landsting och kommuner. Men vi har ändå en fantastisk sjukvård i Sverige om man jämför med många andra länder. Och i de länder där man anammat privata sjukvårdsförsäkringar varnar man andra för att gå samma väg. Det är en farlig väg att gå, anser jag, när bemedlade kan ta en genväg före någon annan som får vänta, men som har lika ont av sina problem. Jag menar att vi ska ta vara på den grundsyn som finns om allas lika värde i sjukvården.

    Och vad jag menar med klassisk och ful politik är att de flesta vet att moderaterna vill privatisera allt även om det sker på bekostnad av de som har det mest kärvt i samhället, men det hymlar Reinfeldt med till skillnad från sina företrädare. Jag anser att alliansen har varit bra för Sverige. De har rört om i grytan ordenligt på kort tid och allt har inte varit av ondo. Men varför hymla om några av de största frågorna som sjukvården och försvaret? Nej, där kör de fulspelet genom att söndra för att sen kunna bygga upp. Allmänheten luras att tro att enda lösningen är att skaffa privatförsäkringar och rösta för fullt medlemskap i NATO.

    Sen är det himla trist med dina erfarenheter av sjukvården. Det finns många sådana exempel, men det finns också de som är lyriska över den behandling som de har fått. Och de finns många exempel på de i t.ex. USA och Storbritannien som inte fått den hjälp de behövt för att de inte haft tillräckligt bra försäkringar. ”Sorry, men hade du betalat 50 dollar mer i månaden för en lite bättre försäkring så hade vi hjälpt dig, men…”

    Jag hoppas verkligen att din ryggvärk blir mindre besvärlig och jag hoppas innerligt att vi slipper en sosseregering som alltid tycks veta folkets väl. Vad jag vill se är en regering som tror på människans lika värde och som står för sina idéer och visioner. Men vill de privatisera hela sjukvården får de tummen ned av mig.

  3. estilobarcelonan said, on 11 augusti 2011 at 19:04

    Hej Eva, Snälla, du kan väl uppge vilken teknik det var som denna läkare opererade dig med? Jag har diskbrock och haller pa att bli galen pa smärtan, verkar som om ingen kan hjälpa mig. Namnge gärna läkaren ocksa.

    Tack för svar,

    Malin


Kommentera

