Haväng

Sjömansliv

Posted in Allmänt by Jonas on 31 maj 2008

När jag arbetade på sjön var bland det bästa av allt att söka upp en lämplig plats ute på däck vid fem-sex tiden på morgonen och bara njuta av havet, soluppgången och tystnaden. Det enda som hördes var vattnet som skummade från akterpropellrarna. Stod man i fören som paret i filmen Titanic hördes ingenting. Det var bara jag, havet och himlen. Jag är inte religiös alls, men vid några av dessa tillfällen upplevde jag en euforisk känsla som inte kan beskrivas. En stor vördnad för naturen och livet. När man sett tumlare leka bland kobbar och skär och sett solen ändra färg från röd till gul på några minuter så får man perspektiv på livet. Jag rekommenderar alla unga, som inte med exakthet vet vad de vill göra, att jobba ombord på ett fartyg i några år. Det är roligt, lärorikt och fostrande på ett positivt sätt.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. BountyLady said, on 03 juni 2008 at 0:11

    Oooj! En av mina drömmar har faktiskt varit att jobba på en kryssare i VästIndien eller så!
    Men det blidde aldrig av å nu är jag antagligen för gammal för att få nåt sånt jobb…
    Vad gjorde du då??? Styrman lr 😉

  2. Jonas said, on 03 juni 2008 at 17:29

    Jag arbetade på Stena Line mellan Sverige och Danmark i några år innan jag gick över och jobbade mellan Sverige och Tyskland (Göteborg – Kiel). Och även om jag tillbringade många timmar med styrman och kapten på bryggan, så fick jag aldrig ratta båten med 2000 passagerare. 🙂 Jag har gjort en massa saker ombord genom åren, men de sista tio åren var jag fartygsvärd. Dvs man är ordningsvakt, polis, brandman och sjuksköterska i en och samma roll. Kanske det mest stimulerande arbete som jag har haft. Jag har haft många vänner som också arbetat på kryssningar i t.ex. Karibiska havet i stekande hetta, ständig fukt och med svindryga amerikanska kvinnor i blåa hår. 🙂 Det är inte alls någon dans på rosor. Men förstås ett äventyr för en ung tjej eller kille.

  3. BountyLady said, on 11 juni 2008 at 23:42

    😉 Jaaa då är jag redan för gammal för att testa det då.. 😉
    Det var väl mest att man tjänar rätt bra på de där – vad jag har hört iallafall…

  4. Jonas said, on 12 juni 2008 at 17:21

    Ja, det kunde ge ganska bra betalt. Särskilt om man jobbade med service. Tipspengar. Men idag är många kryssningar ”all inclusive” och då blir det inte mycket i handen. Och du är inte för gammal om du har en attraktiv historik som t.ex. husfru, hotellchefsutbildning eller något liknande. Svenskar är omtyckta bland rederierna då vi har känsla för bra service, är duktiga på språk och anses som snygga. Skicka ett kort från Belize! 😉


Kommentera

