Haväng

Guillermo Vargas Habacuc – djurplågare

Posted in Djur, Samhälle by Jonas on 11 juni 2008

2007 tog ‘konstnären’ Guillermo Vargas Habacuc en hund från gatan
i Managua, Costa Rica, band honom med ett rep i ett konstgalleri och
svälte honom till döds. I flera dagar stod konstnären och besökare i
galleriet lugnt och såg på hur hunden plågades tills han slutligen dog.

Tycker ni att bilderna visar ett konstverk?

Det prestigefyllda Visual ‘Arts Biennial of Central America’ tycker det och
konstnären har bjudits in för att upprepa sitt fruktansvärda djurplågeri
på utställningen 2008.

SNÄLLA HJÄLP TILL ATT STOPPA HONOM.

Skriv på protestlistan!

20 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Helen said, on 11 juni 2008 at 20:33

    Det här är så sjukt att jag mår illa!!! Vad i helvete är det för ”konstnär” och hur kan besökare stå och se på med ett glas vin i handen!!??
    Oh, gode herre, ge mig Guillermo Vargas mol allena i ett rum och jag skulle göra världen en tjänst… med glädje…
    Hjälp, jag blir så ledsen och frustrerad!! Jonas, vad är det för människor…? *gråter*

  2. Helen said, on 11 juni 2008 at 20:48

    … tänk vad hungern måste rivit i den lilla magen och runt står människor och tittar på….!!! Förtvivlad….

  3. Jonas said, on 11 juni 2008 at 21:03

    Ja, Helen! Det är ren ondska eller brist på ens ett uns av empati hos denna ”konstnär” och de som besöker utställningen. Det är så jävligt att man knappt tror att det är sant. Nästan så man tror att någon snart kliver fram och säger att allt är påhittat. Men tyvärr blir det nog inte så. De som medvetet behandlar djur illa förtjänar ingen plats i min värld.

  4. evamojje said, on 11 juni 2008 at 22:38

    Förbannade människa. Jag blir så ledsen och illa berörd och en massa ilskna känslor över ”konstnären” och alla som gick och betraktade hundens långsamma väg till döden utan att göra något för att stoppa det. Och att sen USA bjuder in honom det är ju som att säga att det är ok att vi behandlar våra djur på detta vis. Fy 17 helt enkelt

  5. BountyLady said, on 11 juni 2008 at 23:36

    näeee usch!
    Det här kan bara inte få vara sant!
    Varför griper ingen myndighet in???

  6. anki/barbakvinna said, on 11 juni 2008 at 23:44

    bra Jonas… ju fler som skriver på och ju fler som säger att det är fel så kanske man kan ändra på hans sjuka planer om att göra det igen..

  7. Gurkiss said, on 12 juni 2008 at 7:33

    Ja alltså detta är sååååå jäkla hemskt så fy….

    KUL att du kikade in till mig förresten 🙂

    Ha det gött

  8. Maria said, on 12 juni 2008 at 16:50

    Fyyyy F*N!!!! stackars krake =(

    Hur kan man ens komma på tanken????

    *gråter*

  9. […] | Taggar: djurplågare, Guillermo Vargas Habacuc, Hund, mördare, USA |   Min bloggvän Jonas skrev detta inlägg och det är så fruktansvärt att jag vet inte hur jag ska formulera mig utan […]

  10. evamojje said, on 12 juni 2008 at 20:33

    snodde ditt inlägg Jonas hoppas det är ok? 🙂

  11. Simson said, on 12 juni 2008 at 20:35

    Och varför kan inte konstnären svälta sigsjälv så vi får titta på det istället????????????? *gråt och tandagnisslan!!!*

  12. Jonas said, on 12 juni 2008 at 21:02

    Klart du får, Eva!

  13. blåkullan said, on 14 juni 2008 at 10:05

    Var och när ska denna utställing ske?

  14. Tvärslå said, on 16 juni 2008 at 1:52

    Fy satans…..

  15. Tvärslå said, on 16 juni 2008 at 1:56

    Skrev under omgående, tar och ”knycker rubbet” och sprider vidare, hoppas du tycker det är okej ?
    Detta måste stoppas !

  16. Kungsilvia said, on 09 augusti 2008 at 12:45

    Detta är av mycket att döma en skröna. Inte utsällningen i sig, men att hunden tvingades svälta ihjäl…
    Konsten må va patetisk men inte fullt så ondskefull, som det kanske kan verka…
    Hunden var bunden enligt Juanita Bermúdez som är företrädare på Códice Gallery, endast under tre timmar… Installationens syfte var att visa på hur likgiltiga vi är inför andras lidande, i detta fall museebesökarens likgiltighet inför hundens lidande.
    Av någon sorts vördnad för den heliga konsten ingrep följdaktligen ingen av museebesökarna. Det var detta missförhållande som Guillermo ville visa på, enligt Wikipedia. (ett Wikipedia som iofs inte är helt felfritt, ska sägas)
    Ha det fint!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Guillermo_Vargas

  17. Mi said, on 10 augusti 2008 at 14:58

    Det intressanta i det hela är, tycker jag, hur sådant här sprider sig över nätet. Konstnärens budskap ”You are what you read” får i mitt tycke en annan innerbörd här.
    Folk läser en sak på nätet och håller helt och hållet och blindt med om vad som påstås ha skett.

    Jag skulle kunna fundera på att skriva under en sådan protestlista OM, och verkligen OM, någon visar mig en ordentlig källa över vad som har hänt. Visa mig en källa på att hunden svältes till döds.

  18. Bem said, on 03 september 2008 at 16:44

    Managua ligger inte i Costa Rica mina vänner, det ligger i Nicaragua.
    Jag har sett hur hundar lider i dem flesta sydamerikanska länder och ärligt talat så bryr folk sig inte ett dugg om det ligger en hund påkörd vid sidan av vägen eller om det riskerar att dö för att de ser så sjuka ut.
    Men, jag håller inte med att visa upp en utsvulten hund är någon konst däremot så vet jag att ifall det inte hade uppmärksammas så hade ni inte tänkt på det så starkt som nu, vilket är bra visst! Så sluta överge era husdjur för dem som gör det och va lite mer djurvänner.
    Hej o hoj

  19. Klas said, on 07 november 2008 at 2:31

    Är det säket att hunden svalt ihjäl?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Guillermo_Vargas

  20. Laila said, on 20 november 2008 at 14:57

    Halkade in här av en slump och måste få reagera!!!!
    Har egentligen inga ord, för halsen är tilltäppt och pulsen uppe i 200 och jag vill bara döda!!! Jag mår illa!
    Var nånstans – VAR – i lagtexten står det att djurplågeri är tillåtet i konstsammanhang??? Bind fast den jävla idioten på nåt torg och låt honom svälta själv för konsten!!!

    Det finns ju dessutom en massa andra sjuka företeelser inom konstvärlden (men inte med sån utstuderad grymhet som detta) där man undrar hur människors hjärna är funtad när man kommer på saker som att använda djurhuvuden och andra kroppsdelar av döda djur för att visa upp i nåt groteskt sammanhang? Och var det inte nånting en gång på en utställning, där besökarna anmodades att banka på något, eller liknande, och när de sedan skulle se resultatet visade det sig att de just hade krossat några akvariefiskar? Minns inte exakt hur det gick till, men hela grejen gick i alla fall ut på att besökarna skulle ha ihjäl djur, utan att de visste det. Det är konst, det!


Kommentera

