Haväng

Hedersvåld

Posted in Samhälle by Jonas on 24 juni 2008

Det här ämnet skulle jag kunna skriva spaltmetrar om, men jag hänvisar nu bara till artikeln i Aftonbladet där Sara Mohammad bland annat önskar att vi inte glömmer Pela och Fadime. Sara Mohammad visar ett gott civilkurage genom att öppet diskutera dessa, hos vissa kulturella grupper, känsliga frågor. Till skillnad från våra flata politiker, som tror sig förstå, men inte förstår alls, är Sara Mohammad kunnig, modig och initierad med hur saker och ting rör sig i skallen hos de som utövar våld i hederskulturens falska namn. Jag har läst ganska mycket om ämnet, men erkänner att det är svårbegripligt för en västerlänning som mig. Men jag lyssnar på Sara Mohammad och kanske förstår jag lite mer imorgon.

Sara Mohammad kämpar mot det hedersvåld som kostade Fadime o
Foto: Calle Törnström

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Haväng kan man läsa följande angående hederskulturen och våldet som alltför ofta följer därav: Sara Mohammad visar ett gott civilkurage genom att […]


Kommentera

