Haväng

Nattamat

Posted in Mat och dryck by Jonas on 12 juli 2008

Jag blir alltid sugen på något sent på kvällen. Ofta blir det knäckebröd och te, men på helgen vill jag ha något annat. På sistone har jag kokat upp två majskolvar. Mycket gott med lite smör, svartpeppar och salt. Vad äter ni? Lättlagade och inte alltför feta recept mottages gärna.

Tagged with: ,

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Frk F said, on 13 juli 2008 at 1:08

    Jag har som vana att äta ost och knapra på antingen paprika eller gurka. Det behövs inte särskilt myket. Det är ju inte hunger som gör att man vill ha nåt att äta, snarare nåt att sova på. Har vi ingen god ost hemma så duger det med creme fraiche som man dippar grönsakerna i.
    Men bröd och andra kolhydrater undviker jag medvetet eftersom det piggar upp för mycket.

  2. evamojje said, on 13 juli 2008 at 9:19

    Mina år på Cypern har satt sina spår. Jag brukar äta vattenmelon, kalamatasoliver med tunna skivor halloumi mycket smarrigt och det doftar sommar 🙂

  3. Jonas said, on 13 juli 2008 at 11:30

    Tack för era tips. Men vad är halloumi?

  4. evamojje said, on 13 juli 2008 at 13:12

    Halloumi, en ost som traditionellt tillverkas på Cypern av fårmjölk. Idag tillverkas den även av get- och komjölk. Den speciella, lite gummiaktiga karaktären fås genom att den i det första steget framställda ostmassan i nästa steg upphettas i vassle från vilket proteinet avskiljs. Osten saltas och äts färsk eller konserveras med saltad vassle.

    Osten har hög proteinhalt och kan med fördel grillas eller stekas i olivolja, detta då den inte smälter utan tvärtom får en krispig yta. Konsistensen är inte helt olik den hos ugnsgratinerad mozzarella.

    I Sverige säljs Halloumi vanligen i plastförpackningar som utöver en bit halloumi à cirka 200 gram även innehåller lite saltlake (som håller osten fuktig) och något blad av mynta eller annan örtkrydda

  5. evamojje said, on 13 juli 2008 at 13:13

  6. Jonas said, on 13 juli 2008 at 13:28

    Wow, där fick jag mig en lektion! 😉 Tack, ska kolla efter den nästa gång jag är bland ostarna.

  7. BountyLady said, on 13 juli 2008 at 22:18

    😉 Ost är gottis!
    Själv har jag torskat dit på mozarella…
    En mozarellabit som jag skivar upp, en till två tomater som jag skivar upp tunna skivor.
    Sen saltar jag å kryddar med basilika och om man vill droppa på lite olivolja!
    MmmUmms!

    Halloumi har jag nyss upptäckt å det är oxå gottigodis!

    Hmmm… Tänkte på det du skrev om en sommarstuga vid havet…
    Om du bjuder mej på en resa ( flirt flirt ) så kan du få komma å bo i min stuga när jag väl köper den… 😉
    Hehehe!

    Varför äter du inte glass längre Jonas??

  8. Jonas said, on 13 juli 2008 at 22:25

    Ost är gott. Jag är torsk på Kvibilles cheddar sen 30 år tillbaka. Färskskuren rökt skinka som rullas ihop med en-två skivor cheddar. Ahh, så lite, men så mycket njutning.

    Hm, bjud ut mig till sommarstugan först, så får vi se sen. Känns som om jag riskerar att bli sol och vårad annars… 😉

    Glass slutade jag med i våras när jag skulle gå ned i vikt och jag insåg vilken kaloribomb det är. Men jag överlever utan glass. Värre är det med öl och cheddar. Det kan ingen ta ifrån mig.

    Och du, såg du senaste kommentaren på mitt blogginlägg ”Busstrejk eller bussfejk”… Tänkte det skulle trigga dig. 🙂


Kommentera

