Haväng

Krematorium

Posted in Allmänt, Kul by Jonas on 16 juli 2008

Jag var ute och gick en lång och skön promenad med min goda vän Linda ikväll. Alltså jag säger bara; är man trött och hängig så blir man alltid på gott humör i hennes sällskap. Ikväll var inget undantag. Jag måste delge er två intressanta saker som jag är tämligen säker på att ni inte kände till, men som Linda vet är sant.

1. Det finns ett minikrematorium på Eriksdalsbadet som används när folk drunknat i bassängen. Det ligger helt synligt i bortre änden av badet och där eldar man i en slags ugn medan man lägger personen ovanpå. Enligt Linda. Undertecknad förklarade att det kanske är ett sötvattenkar där man kan vaska sig efter man varit i klorbassängen, men enligt Linda är det ett bål, ett minikrematorium. Bild saknas tyvärr, men på 100 meters håll och utgångna glasögon kan det möjligtvis tas för ett bål för drunknade personer. Eller inte…

2. Solen går ned i öst. Visste ni inte det så vet ni det nu. Linda berättade nämligen det. Solen går nämligen alltid ned i Danderyd om man frågar henne och enligt samma Linda ligger Danderyd i östligt läge.
Undertecknad förklarade att solen går upp i öst och ned i väst, men den gick Linda inte på. När undertecknad ändå pekade ut den sydvästliga riktningen protesterade Linda vilt och viftade med hela handen åt Slussen och Östermalm. Låt mig säga att vi stod vi foten av Skanstullsbron vilket betyder att hon pekade åt nordost…

Jag tror Linda skojar med mig ibland, men helt säker är man aldrig. Linda, du piggar verkligen upp en gammal man och tack för en skön promenad runt Södermalm.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Frk F said, on 17 juli 2008 at 0:41

    Man kanske kan tänka sig att solen b ö r j a r gå ned i öst, men blir osynlig först i västlig riktning. Då tycker jag inte att Lina har särskilt fel eftersom solen står som högst mitt på dagen i sin nordlig riktning. Dvs om man tar hänsyn till var man bor.

    Ser inte Linda till att skaffa fram bildbevis under pågående bålevenemang kan jag tyvärr inte ge henne mitt stöd. Är badet möjligen från häxjaktens tid?

  2. Linda said, on 17 juli 2008 at 11:02

    Jonas är lite förvirrad ibland… nu e d så att solen går ner åt d håll ja pekade. 😉 jag är heeelt övertygad.

    Krematoriet är igång på kvällar och nätter. man kan hämta ut askan i kafeterian nästkommande vardag mellan 10-13.

    Puss

    //LL

  3. Jonas said, on 17 juli 2008 at 11:39

    Haha, Linda, du bara måste skaffa jobb som metereolog på teve. Jag ser dig framför mig när du självsäkert sätter pekpinnen mot Haparanda och säger: ”och längst upp i söder får vi räkna med enstaka regnskurar”….

    Du är för söt! 😉

  4. Linda said, on 17 juli 2008 at 11:48

    hahah! Åh! det skulle vara jätterolig att jobba me karta å pekpinne 😉 kanske skulle bli geografilärare… *asg*


Kommentera

