Haväng

Upptäckten

Posted in Djur by Jonas on 23 juli 2008

Jag upptäckte en sak i natt när jag inte kunde somna. Mellan midnatt och halvfyra var det som att befinna sig mitt i Amazonas. Fåglarna i Lilla Blecktornsparken  här utanför sjöng och kvittrade på högsta volym. En otrolig serenad som man inte annars hör när biltrafiken är dominerande. Väldigt vackert och jag lade mig ned på kudden och tänkte att deras sånger skulle få vagga mig till sömns. Men precis som om någon viftat med ett trollspö i natten, så tystnade alla tvärt vid halvfyra. Det blev knäpptyst. Knäpp tyst! Inte det minsta kvirr kom ur någon näbb. Där låg jag och insåg att tystnaden också kan vara öronbedövande.

Varför tystnade pippifåglarna så tvärt? Har de någon kompanichef som bestämmer när det ska vara tyst? Hur kan hundratals fåglar vara så disciplinerade? Jag tar tacksamt emot svar.

Uppdaterat 080730: Svar på ovanstående finns att läsa här.


Rödvingade koltrastar

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Frk F said, on 23 juli 2008 at 19:10

    Jag kan inte ge något exakt svar, även om jag har en del teorier, så är det bättre att inte uttala dem. Vår familj har ett stort fågelintresse och på en av de mest välbesökta sidorna kan du säkert hitta svar eller själv skriva en fråga;
    http://www.sofnet.org/index.asp?lev=4172&typ=1
    Jag skriver med PDA;n så jag har ingen som helst översikt hur den här kommentaren ser ut.
    Sitter I trädgården och njuter av solen som äntligen tittar fram. 🙂

  2. Jonas said, on 23 juli 2008 at 19:26

    Kommentaren ser bra ut. Rent av perfekt. Jag ska kolla länken. Måste ju få veta. Tack. By the way har solen gassat över Sthlm sen tio i morse med typ 27 grader varmt och jag ser ut som en tomat. Men det är ganska gött.

  3. Sandra said, on 23 juli 2008 at 22:10

    Kan inte ge dig något svar, men intressant fenomen! Alltid kul att läsa sånt här. 🙂

  4. Jonas said, on 23 juli 2008 at 22:17

    För kännedom har jag skickat frågan vidare till fågelexperterna som Frk F länkade till. Jag lovar att återkomma med svar när och om de svarar mig.

  5. Frk F said, on 26 juli 2008 at 8:54

    Gud vad roligt Jonas! De har redan svarat! Här är länken igen!!

    http://www.sofnet.org/index.asp?lev=4172&typ=1

  6. Jonas said, on 26 juli 2008 at 9:40

    Jag fick just mail från Magnus som svarat där. Tack för tipset Frk F!


Kommentera

