Haväng

Hästgård

Posted in Allmänt, Djur, Göteborg by Jonas on 27 juli 2008

På 80-talet köpte jag och min dåvarande sambo en hästgård strax utanför Göteborg. Det var ett slitet sekelskifteshus med ett slitet stall med en ännu mer sliten sidobyggnad. Drygt två hektar mark ingick som bland annat innehöll en paddock och hagar. Jag hade tre jobb för att få pengar till den stora renovering som vi ville göra. Vi hade hundar, höns, hästar och katt. Och en stolt tupp förstås. Jag levde drömmen. När jag inte jobbade, vilket jag gjorde för det mesta. Annars stod jag mest med snickarbältet på och snickrade på huset. När huset var i ett helt annat skick än när vi köpte det och jag började fundera på att dra ned på extrajobben, så steg räntorna skyhögt. Och nu snackar jag högt. Dagens ränteläge vore rena drömmen på den tiden. Hur som helst var jag samtidigt tvungen att åka på en längre utbildning i Norrköping och det blev början på slutet. När jag kom hem igen insåg vi att vi växt ifrån varandra. Under alla år i huset hade vi knappt sett varandra. Det hände att vi blinkade på varandra på motorvägen när hon var på väg hem och jag på väg till något jobb. Vi bara jobbade och renoverade. I princip. Vi separerade. Men tiden vi hade i gården är alltjämt ett av mina bästa minnen, men där finns också en bit av ånger. Jag var så ung och det fanns bättre sätt att prioritera på som jag inte såg då. Jag saknar alla djuren och jag saknar ljudet av klappande hovar i paddocken utanför sovrumsfönstret. Ett av mina sämre beslut att ge upp det livet. Men the show must go on och jag har lagt det bakom mig för länge sen. Det kom bara upp så många minnen när jag satt och sorterade bilder i Photoshop.

           
Jag och Maria målar                Cato

Tagged with: , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. BountyLady said, on 30 juli 2008 at 1:44

    Ibland vill man minnas – och ibland vill man förtränga.

    Jag brukar också få nostalgitrippar genom att lyssna på låtar eller kolla på foton…
    Vissa bilder orkar jag inte ens titta på då de är för smärtsamma minnen som poppar upp.


Kommentera

