Haväng

Stoppa vansinnet

Posted in Allmänt by Jonas on 03 augusti 2008

Ingen vettig människa kan fortsatt acceptera tjurfäktning som underhållning. Detta vansinne borde EU ha stoppat för länge sedan eftersom länderna som bedriver djurplågeriet inte själva mäktar med att ta tag i eländet på allvar. Jag har tidigare skrivit om tjurfäktningar i två tidigare inlägg här och här och måste nu skriva ett tredje blogginlägg efter att ha läst i dagens Aftonbladet att en tioårig mexicansk pojke stoppats från att uppträda i Frankrike. Pojken ska redan ha dödat ett 60-tal tjurar och ses som en hjälte i hemlandet. Frankrike har valt att stoppa honom med motivering att han kan bli skadad. Han kan bli skadad… Fy fan, vad primitiva vissa människor (och beslutsfattare) är trots att vi lever i en upplyst värld. Skriv under petitionen mot tjurfäktningar här.


Inte bara tjurarna går en långsam död till mötes för att underhålla publiken

18 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Frk F said, on 03 augusti 2008 at 11:24

    Ja, fy fan vad jag blir äcklad! Barbarer!

  2. Andreas said, on 03 augusti 2008 at 12:27

    Håller med till fullo, konstigt att detta får fortgå utan att någon sätter stopp!
    Jag tar gärna saken i egna händer och åker ner och skjuter varenda matador mellan ögonen, man skäms att vara människa dock utrotar jag hellre mänskligheten och låter djuren leva för dem har fan inget ont gjort!!

  3. Jonas said, on 03 augusti 2008 at 13:01

    Bra Andreas, men istället för att skjuta matadorerna borde vi kräva att lagstiftarna, dvs riksdag och EU, agerar skarpt och sätter ned foten. Så länge de inte gör det kommer autonoma rörelser agera utomparlamentariskt med våld och andra tveksamma metoder. Men visst, det kokar i mig och tanken på ett nackskott har slagit mig, men jag försöker istället dra mitt strå till stacken genom att vara en av dem som bloggar och tar ställning mot djurplågeriet.

  4. helen said, on 03 augusti 2008 at 14:25

    Det är bara VIDRIGT, VIDRIGT, VIDRIGT!!!! Usch och fy att detta får fortsätta inom EU!? Märkligt och sinnessjukt!! Nä, nävarna i bordet!!

  5. Eva-Lena said, on 03 augusti 2008 at 15:17

    Vidrigt, illamående!! Fruktansvärt att sådant här får fortgå, det måste få ett stopp!!

  6. Mia said, on 03 augusti 2008 at 15:39

    Och ni alla är vegetarianer antar jag?

    Tjurarna som dör i tjurfäktning hedras med ett stort plakat med sitt namn och födelsedata och glöms aldrig.

    Till skillnad från kossorna ni käkar till lunch.

  7. Jonas said, on 03 augusti 2008 at 15:52

    Mia; du var mig en naiv en. Ids inte kommentera en så ovanligt dum kommentar. Jo, jag måste, men bara kort.

    Oj, vad storsint av arrangörerna av ett långdraget djurplågeri att ”hedra” tjuren med namn och födelsedata. Det lindrar knappast djurets lidande, eller? Så otroligt dumt.

    Och visst, jag äter kött, men jag är den förste att skriva under för fler djurskyddsinspektörer och bättre kontroller av slakterier. Men vi slaktar inte våra djur med svärd och knivar under pöbelns jubel. Jag är även villig att betala mer pengar för en köttbit om jag vet att köttet är närproducerat och att djuret fått leva under drägliga förhållanden. Jag vill t.ex. ha tillbaka de särskilda charkituributikerna som fanns i varje kvarter förr i tiden och som fortfarande finns kvar i t.ex. Frankrike.

    Men nu är vi inne på ett ämne som kan bli ett kommande blogginlägg.

  8. Peter Ingestad said, on 03 augusti 2008 at 16:58

    Idiot på idiot på idiot förpestar bloggsveriga med sina idiotier.

    Alla tycker sååååå synd om tjuren. Vem tänker på de risker pojken utsätter sig för?

    Väsentligt just HÄR är ju hur en sån liten pojke kan utsätta sig för dylika risker.

    Sveiges dummaste blogg, Säfflemannen, ältar naturligtvis bara det gamla vanliga djurplågeritjafset. Folk i allmänhet har ju bara en hjärncell.

    http://safflemannen.se/?p=1273

    Ja, denhär bloggen är ju lika korkad.

  9. Jonas said, on 03 augusti 2008 at 17:23

    Peter Ingestad; ”det gamla vanliga djurplågeritjafset”?

    Är det att tjafsa när man reagerar mot djurplågeri? Och jag antar att du inte är särskilt insatt i problematiken. Då hade du vetat att 80% av spanjorerna själva är emot tjurfäktning. Sen vad gäller pojken så är det tragiskt att han har så oansvariga föräldrar. Jag lägger ingen skuld på lillgrabben och vill förstås inte att han ska skadas, men där får vuxna i hans omgivning ta tag i saken. Tyvärr är det stora pengar inblandade och därför lär de knappast hindra honom. Men sitt du och skriv din poesi. Världen blir säkert bättre då.

  10. Josef Boberg said, on 03 augusti 2008 at 19:37

    Märkligt faktiskt – vad samstämmigheten är stor när det gäller djur.

    Dock – samstämmigheten om att få stopp på slaktandet av MedMänniskor är ej alls lika stor, tyvärr tyvärr… Under 1900-talet ”slaktades” ca uppåt 150 miljoner MedMänniskor, faktiskt…

    Hur många kommer det att bli unde det innevarande århundradet, månntro… 🙂

  11. Jonas said, on 03 augusti 2008 at 19:59

    Josef Boberg; missade du Fablernas värld när du var liten? Djur är också människor…

    Och samstämmigheten vad gäller ”slaktandet av medmänniskor” vill jag påstå är stor den med. Folkmorden i Darfur, utrensningen i Balkan, angreppen på palestinierna, behandlingen av förståndshandikappade i öst, våldet mot Tibet etc är det många som har skrivit om i media och i bloggosfären.

    Men visst engagerar djur i nöd. Kanske av den enkla orsaken att djuren är helt oskyldiga. Det är vi människor som beter oss och gör underhållning av ett brutalt och sadistiskt djurplågeri.

  12. Josef Boberg said, on 03 augusti 2008 at 20:52

    Hmmm… – Jonas – när jag var liten under 40-talet fanns ej Fablernas värld, tyvärr tyvärr…

    Men jag håller ändå med Dig om att djur är LevAnde Liv i kött – precis som Wi människor är det – eller i vart fall borde vara det.

    Dock – det finns en fundamental sak som skiljer människor ifrån djuren, verkligen…

    Det finns ej ett enda djur i Skapelsen – som ej VET att deras djurkropp ej alls är vad dom egentligen är = ett ej fysiskt medvetande. Det finns hart när ej en enda människa i dags dato – som VET detsamma, tyvärr tyvärr… 🙂

  13. Frk F said, on 03 augusti 2008 at 22:44

    Peter Ingestad är ingenting annat än en spammare.Det sade iallafall Akismet. Fast han kanske lyckas smita genom emellanåt. Precis som Boberg.

  14. Mia said, on 04 augusti 2008 at 5:20

    Jonas, nu är det så att jag växte upp i ett land där tjurfäktning pågår, så jag vet en hel del om saken.

    Faktum är att tjuren oftast är så bedövad och snurrig av blodbrist (efter att ha blivit stungen med småspjut i en fettklump på ryggen där de saknar speciellt mycket känsel) att döden för de där tjurarna är tusenfalt nådigare (tjurfäktarna hugger svärdet snabbt som en pistolkula och helt rätt) än vad tex Scans panikslagna, ihoppackade och dödsångesthärjade och gallskrikande grisar får vara med om innan de dör.

    Jag förutsätter att du besökt både en tjurfäktning (i valfritt land) och ett industrislakteri (i Sverige) och sett vad som pågår där (det har nämligen jag) eftersom du utmålat dig själv som så informerad i ämnet.

    Tjurfäktningstjurar lever dessutom ett oändligt mycket bättre och friare lantliv upp till tjurfäktningen än våra slaktdjur gör. Väldigt få tjurar dör i tjurfäktningar varje år i jämförelse med de miljarder djur vi slaktar, varav många går direkt till tippen för vi slaktar mer än vi äter.

    De glöms, pga sagda minnesmärken, inte heller bort som om de aldrig existerat.

    Jag är inte världens största fan av tjufäktning heller. Men är man inte vegetarian och ändå skriker åt det där så är man en stor fet jävla hycklare. Som du.

  15. evamojje said, on 04 augusti 2008 at 10:21

    Ja mycket heta känslor i denna fråga helt klart
    Ang. Brobergs kommentar så finner jag det konstigt att man slätar över frågeställningen om en hemskhet genom att ta upp en annan hemskhet Vad är det som säger att det ena utesluter det andra. Båda frågorna är fruktansvärda. Men i just detta inlägg så var det tjurfäktning/djurplågeri som var poängen.
    Sedan ang. Mias kommentarer. Så tycker jag att det var en ovanligt dum kommentar du lämnade först. Sedan i ditt nästa så så går du snäppet längre.
    Jag har varit på både tjurfäktning och slakteri. Och att det skulle vara humanare med tjurfäktning är enligt min åsikt helt galet. En enorm publik som vrålar hetsande runt tjuren som blir stressad och uppretade för bästa möjliga underhållning. För att inte tala om hur många ”pricksäkra” svärdshugg tjuren får innan den dör. Men det är klart den lyckliga tjuren får ju en minnestavla vid sitt frånfälle. Att sedan jämföra denna makabra underhållning med slakt för mat ja det är bara befängt. . Att besöka ett slakteri är ingen trevlig upplevelse och något alla borde göra. Men vi slaktar våra djur för mat. Och inget annat. Sen så kan jag hålla med om att v slaktar mer än vi behöver och det är för jäkligt. Vi äter också mer mer kött än vi faktiskt behöver. Skulle spara enormt på både djur och miljö om folk åt mindre kött. Men faktum kvarstår vi slaktar våra djur för mat. Vi tar inte deras liv som underhållning.
    Vegetarian eller inte. Minnestavla eller inte.
    Tjurfäktning är vidrigt och borde förbjudas.

  16. Jonas said, on 04 augusti 2008 at 17:19

    Tack mina kära vänner för att ni håller stånd här medan jag är på jobbet och sliter.

    Mias senaste kommentar är bara omoget och tröttsamt. Jag ids inte replikera. Särskilt inte eftersom Eva svarat henne på samma sätt som jag skulle ha gjort. Tack Eva, jag skriver under på din kommentar helt och fullt. En orättvisa rättfärdigar inte en annan. Punkt.

  17. ullrika said, on 11 augusti 2008 at 21:41

    jag har varit på tjurfäktning en gång. i portugal. de ska vara snällare än i spanien sägs det. tjuren dödas inte på arenan. antar det var det. den enda underhållningen var matadorfäktaren som mötte tjuren till häst, en häst som var så vacker och välriden att jag som gammal hästtjej höll på att kissa ner mig av skönheten framför mig. men jag lät bli. det räckte att titta på tjuren för att bli sorgsen.

    men du. det är nåt märkligt med bilden. hästarna har alltid skydd. rejäla skydd. plus att tjurarna brukar ha klumpar på hornen. är det ett väldigt gammalt foto kanske?

  18. Pernilla said, on 09 mars 2009 at 16:20

    Kan framför ALLT inte låta bli att undra var empatin finns i de länder där dessa sjuka vansinnes sporter pågår. Jag bara undrar om de är mindre intelligenta eller vad problemet är.


Kommentera

