Haväng

Shopping

Posted in Allmänt, Samhälle by Jonas on 23 augusti 2008

Inspirerad av Frk F som var ute och shoppade häromdagen gav jag mig själv ut idag. Mycket för att trotsa mina demoner tog jag vespan och körde rakt in i City och parkerade tio meter från korsningen Sveavägen-Kungsgatan. Sen gav jag mig ut i smeten för att hitta en jacka, en kavaj, ett par skor och kanske någon tröja. Men alltså, har ni varit i Stockholms City en lördag? Det är sjukt, sjukt mycket folk och alla kvinnor ser påtända ut. Männen går oftast några meter bakom frun eller flickvännen och ser oroliga ut. Själv strök jag utmed husväggarna och försökte hålla mig undan så mycket det gick. Men jag fick ändå blickar som sa ”loser, du passar inte in bland oss”.

Efter några kallsvettiga besök i några butiker ramlade jag in på Dressman på Drottninggatan. Där gjorde jag mitt enda inköp idag. Fyra par kalsonger för 200 kronor… Aldrig mer Cityshopping. Nästa gång jag känner mig inspirerad att handla kläder ska jag hyra en bil och åka till Grums, Gnesta eller Rimbo. Det spelar ingen roll om de bara säljer blåställ och flanellskjortor. Jag kan köpa tio par gummistövlar bara det är lugnt och behagligt i butiken. Det var skönt att komma hem till Söder i alla fall. Här råder i alla fall ett hyfsat lugn. I alla fall där jag bor med en allé och lummig park utanför fönstret. Nu ska jag göra en stor lasagnesats med vitlök och oxbuljong och försöka förtränga dagens ångest.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Frk F said, on 23 augusti 2008 at 19:26

    Jisses…det låter som om du och jag har en del gemensamma demoner!

    Fast jag tror inte att det är demoner, utan snarare en sund reaktion på hur sjukt stressad och skruvad vår värld är. Att andra inte upplever det på det sättet beror förmodligen på att de inte tillåter sig stanna upp o reflektera. De där påtända damerna har antagligen hittat sitt opium som ett substitut för närhet. Det är inte helt ovanligt med tröstshoppande vad jag förstått.

    ..och du fick ju med det viktigaste – kalsonger – precis som mina gummistövlar.

    Förresten, vart har alla lanthandlarbodar tagi vägen?

  2. BountyLady said, on 24 augusti 2008 at 12:20

    😉
    När jag flyttade ner hit 1987, så tyckte jag att det var ganska kul att åka in till city å springa runt på shoppingtur på Drottninggatan.

    Nu för tiden så HATAR jag det och får Ont i skallen bara av att tänkta på trängseln.
    Samma sak är det med Ikea! Usch!
    Föör mycket folk ute på samma ställe och den ena har vassare armbågar än den andra…

    Eller Julruschen—- UUucccha buscha!

    Näeee jag föredrar att shoppa loss i små byhålor.
    Skulle vilja åka till Norrtälje å shoppa lite nån gång – vilken söt småstadsidyll de har!
    Å deras inbjudande shoppingstråk gick inte av för hackor… 😉

  3. Jonas said, on 24 augusti 2008 at 12:49

    Jag åkte till Ikea tidigt en måndagmorgon en gång och det var dessutom några dagar före lönedagen. Det var underbart. Rekommenderas. Och Norrtälje är fint. Dit kanske jag skulle åka någon dag. Bra idé!

  4. BountyLady said, on 24 augusti 2008 at 22:45

    Säg till NÄR så kan du få åka bil med mej 😉


Kommentera

