Haväng

Akupunktur

Posted in Hälsa by Jonas on 27 augusti 2008

Idag var jag hos sjukgymnasten för att få hjälp med den onda muskeln i ena benet. Hon kände försiktigt på båda benen innan hon tryckte lite hårdare med ett tumgrepp just precis där det gör mest ont. Hon konstaterade att jag med största sannolikhet dragit på mig en kronisk inflammation i muskeln. Sen tog hon fram akupunkturnålar som hon körde in i det onda. Å jädrar vad det kändes. Det var plågsamt skönt på något vis. Hur som helst ska vi göra om proceduren fyra gånger till samtidigt som jag har fått ett stretchingschema som jag ska följa. Hoppas kunna bli helt bra förstås, men om inte så ska hon skicka mig till en idrottsläkare som får injicera cortison i muskeln. Låter sådär kul.

Även om jag har ont så har jag promenerat minst en timme om dagen. Igår promenerade jag två timmar. Jag har också sagt upp mitt medlemskap på gymmet eftersom jag aldrig är där längre. De 430 kronor som det kostat i månaden kan jag istället lägga på annat. Som nya och riktigt sköna promenadskor t.ex.

Jag tror också att jag hittat en bra balans i kosten. Nu äter jag bara ett mål varm mat om dagen och det till lunch. På kvällen äter jag knäckebröd med pålägg med en kopp te. Morgon och eftermiddag en smörgås och en frukt. Jag är nästan aldrig hungrig och jag kommer knappt upp i 900 kcal efter att jag dragit av motionen. Tidigare låg jag på 2300 kcal på vardagarna och runt 3500 på fredag/lördag. 2300 kcal är egentligen vad jag ska/kan äta för att gå ned ca ett kg i veckan, men eftersom jag har unnat mig lite extra gott på helgen som några öl och kanske pommes eller ostbågar, så har jag inte gått ned riktigt så mycket som jag planerat. -7 hg till var planen de första tre veckorna. Iofs inte någon stor skillnad, men slår man ut det på 10 månader så blir det ganska mycket. Den som är matematiskt lagd får gärna tala om hur mycket. 🙂

Det har varit ganska tyst från min bloggvän Eva som skulle gå med i Viktklubben förra måndagen. Men hon är säkert ute och promenerar med stavar och hela kitet. Hon hinner säkert inte sitta och blogga. Men lycka till, Eva, och du vet var jag finns om du vill ha sällskap på dina promenader. Jag går utmed Hammarbyhamnen varje kväll vid sjutiden. 😉

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Maria said, on 27 augusti 2008 at 22:28

    Hej 🙂
    Trist med bråkande ben 😦
    Hoppas sjukgymnast/akupunktur o stretching hjälper!
    För visst är det väl så att man inte får motionera alls när man fått cortison?

    Gym kort ja… jag har visst också ett sånt (iofs inte så dyrt men dumt att inte nyttja) *måste skärpa mig*

    ha det gott och krya på benet!
    kram


Kommentera

