Haväng

Polisens skumma affärer

Posted in Samhälle by Jonas on 05 december 2008

Till slut har åklagare inlett en förundersökning mot polisen. Det gäller den polisoperation på Gotland år 2000, där polisen med hjälp av en infiltratör grep två personer med 1,5 kilo heroin. Överåklagare Björn Ericson har beslutat att inleda förundersökningen där Stockholms länspolismästare Carin Götblad är högst inblandad. Ett eventuellt åtal kommer att handla om mened vilket måste anses vara mycket allvarligt när poliser är inblandade och i synnerhet när en länspolismästare är involverad. Nu är jag för infiltratörer och en mer proaktiv insats mot kriminella element, men jag är starkt emot att det sker i det fördolda. Bortom insyn ens för rättstillämpande instanser. Det är inte vad jag kallar för en demokratisk och säker rättsstat. Naturligtvis hoppas jag att inga fel har begåtts och att Carin är oskyldig. Carin Götblad är i min värld en mycket klok och medmänsklig polischef. Läs mer i Aftonbladet.


Carin Götblad

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Frk Forster said, on 05 december 2008 at 21:35

    Jag har inte följt hela storyn. Men jag hoppas också på att Carin är oskyldig. Henne gillar jag skarpt.

  2. Rättsråttan said, on 08 december 2008 at 7:34

    Har funderat en del på detta. Om alla nu är skyldiga; vad är det som gör att i övrigt hederliga människor tycker att de kan stå över de regler som finns?? Kommer att fundera vidare..


Kommentera

