Haväng

Barndomens vintrar

Posted in Allmänt, Väder by Jonas on 06 december 2008

Jag vet att det diskuteras om huruvida det var vitare vintrar förr. Metereologerna säger att det var marginellt vitare för trettio år sedan, men kan minnet verkligen svika en så? Jag minns att det var snö från november till april och att det var -5 grader och solsken. I Stockholm. På hemväg från skolans snöbollskrig slickade man på lovikavantarna som var täckta av isklumpar och i värmen hemma bjöd mamsen på varm choklad och hembakta bullar. Kanske lyckades man charma till sig lite knäck och ischoklad. Sen klädde man på sig igen och träffade alla barnen på gatan för att åka miniskidor nedför dödsbacken bakom höghuset högst upp på gatan. Sen gick vi hem och åt middag för att sen åter ge oss ut för att göra snögubbar eller snölyktor. Ja, ungefär så var alla vinterdagar när jag var liten. Vill jag minnas i alla fall.

Tagged with: , ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Frk Forster said, on 07 december 2008 at 0:02

    🙂 Vad lustigt! Det är precis så jag minns det också. Mina barn tror att jag fantiserar och tycker det är lite orättvist, för de får aldrig tillfälle att bli imsnöade och slippa skolan pga inställda skolskjutsar.

  2. lilalili said, on 07 december 2008 at 10:40

    Hah! Så vill jag också minnas min barndoms vintrar. De var visserligen inte sådana på andra ställen än i mina böcker, men det räcker ju 😉
    Kramis o slicka inte på järnstaketen!


Kommentera

