Haväng

Oro

Posted in Samhälle by Jonas on 06 januari 2009

När jag jobbade på sjön jobbade också mitt ex där. Ibland gick vi om lott och jag var hemma när hon var ombord. Många gånger oroade jag mig för att hon skulle råka ut för något. Sviniga gäster eller rent av en förrädisk och förödande storm. Men ändå kan nog inte den oron mätas med Anki Knutssons och hennes barns oro när hennes man tillika barnens pappa är i Afghanistan som officer och representant för svenska utlandsstyrkan. Dagarna där nere består nog mest av vardagliga göromål, men som också är förknippade med relativt höga risker. Trots allt pågår det oroligheter där nere och över tusen västsoldater har dödats. Dock ”bara” två svenskar. Ännu. 


Anki Knutsson                                                        Foto: Tomas Oneborg

I artikeln (SvD 5/1) uttalar sig Anki Knutsson (känd bland bloggare som Barbakvinnan) om ångesten av att veta att sin man är där nere långt ifrån henne och barnen. Särskilt jobbigt upplevs frånvaron av sin älskade och barnens pappa under stora högtider som midsommar, jul osv. Vad som inte framkommer i artikeln och som jag vänder mig emot är att det inte framkommer vad våra svenska soldater verkligen gör där nere. Om vi åkt dit med förband för att bedriva ett regelrätt krig hade jag skrivit ett helt annat blogginlägg. Men det som inte framkommer i artikeln är att vi i första hand försöker bedriva en humanitär insats och inte är i fronten av ett fullblodskrig.

Jag förstår Ankis och barnens oro och kan inte förstå varför den svenska militära ledningen inte kan kosta på sig en mer komplett och kontinuerligt uppdaterad information via t.ex. hemsidan. En anhörigblogg eller liknande vore inte fel. Mitt förslag till försvarsmakten är att man även bland annat publicerar en särskild sida som riktar sig till soldaternas barn, likt den sida som Kriminalvården före jul tog fram. Länka gärna till artikeln i Svenskan för att sätta lite press på den svenska militärledningen till stöd för närstående.

Läs mer på Individzonen 
Artikeln med Anki Knutsson finns i SVD.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on 07 januari 2009 at 22:37

    Jag tror att de gör ett enormt viktigt och bra arbete där nere.

    Visst vore det bra och schysst mot de anhöriga med en blogg eller liknande, som du skriver.

    🙂


Kommentera

