Haväng

Om att somna in

Posted in Allmänt by Jonas on 16 januari 2009

Jag sitter hos min far på Ersta hospice så ofta jag kan. I princip varje dag. Ibland är han ”pigg” och pratar oavbrutet i några minuter, ibland är han slut och orkar knappt dra efter andan. Idag var han trött. Jag överraskade honom med ett fång tulpaner och ett glas rött, men han orkade inte se blommorna och han smuttade knappt på vinet innan han sjönk tillbaka in i dimman. Förhoppningsvis ser han blommorna imorgon när han vaknar och minns att någon varit där som bryr sig. För varje dag som jag är där väcks i alla fall mina känslor till liv och existentiella frågor som slumrat ruskas om. Jag och farsan har verkligen haft våra duster och i princip alltid tyckt olika om det mesta, men jag är också glad över att ha ärvt hans bästa sidor. Som att älska det enkla i vardagen som naturen och djuren omkring oss. Och att det är viktigare att vara en god människa än att försöka samla materiell status. Och detta utan religiösa förtecken. Att bara vara människa räcker gott. Det hyllar jag honom för. Sov gott pappa, hoppas vi får ses imorgon igen.

far-1_edited
Jag och farsan 1962

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. anki/barbakvinna said, on 18 januari 2009 at 9:18

    Det är dom pigga stunderna som man blir så glad för… När man får kontakt och inte bara räknar andetag….

  2. Simson/Helena said, on 20 januari 2009 at 15:17

    Kram på er båda! Tänker på er!


Kommentera

