Haväng

Gammelmedia pissar på sig

Posted in Media, Samhälle by Jonas on 19 januari 2009

När gammelmedia dissar och pissar på bloggare genom att generalisera bloggosfären, som ett kollektiv som inte läser böcker (Jan Guillou lär tycka så), och andra, blir jag som bloggare och samhällsintresserad medmänniska lite nedstämd. Inte för att jag känner mig träffad av äldre gubbars fördomar utan för att dessa reliker inom gammelmedia ens finns kvar i mediebruset 2009. De pissar i motvind i sin iver att trycka ned bloggosfären.

Jag har följt Gömda-debatten, men valt att inte skriva om det. Det finns andra som är mer initierade och vars artiklar och bloggar jag gärna läser. Men jag kan ändå i detta sammanhang säga att jag är oerhört besviken på Liza Marklund och hennes ovilja att ta debatten samt på det fega sätt som hennes mäktiga vänner i gammelmediabranchen har hållit henne om ryggen. Hade debatten handlat om t.ex. Björn Ranelid hade murvlarna slitit honom i stycken för länge sen. Feministen Tiina Rosenberg tycker dock att vi ska låta Marklund vara ifred och att vi bara är dumma mot henne för att hon är framgångsrik och kvinna. Trams.

Johanne Hildebrandt skrev ett mycket bra blogginlägg igår och som ni kan läsa här. Maja Lundgren, författare, skriver ”blanda inte ihop min bok med Marklunds smörja”. Läs mer här. Bland många fler som debatterar på debattsajten Newsmill finns bland annat författaren Ramona Fransson.


Gömda – en inte helt sann historia

Kommentera

