Haväng

Still going – but no strong

Posted in Allmänt by Jonas on 28 januari 2009

Är hos farsan på Ersta Hospice så ofta som jag orkar. Och när han orkar. Ibland är han så trött att han ber mig gå efter 20 minuter. Ibland pratar vi i två timmar. Idag i 1 1/2 timma om handboll, Obama och försäkringskassans förfall. Men framförallt pratade vi om hans sorg att inte återigen kunna plocka smultron eller svamp eller få se en nyckelpiga på ett löv om våren. Och om att han önskar ha sett mer av vår fantastiska planet som t.ex. Matchu Pitchu. Men vi kom ändå fram till att han trots allt är 80 år och levt i ett av världens vackraste länder med en fantastisk natur. För visst är Sverige fantastiskt med vår allemansrätt. Havet i väst, skärgården i öst, fjällen i nord och den bördiga jorden i syd. Och överallt skog och vatten som ändrar karaktär under fyra årstider. Hur som helst lever farsan dag för dag även om han inget hellre vill än att inte vakna följande morgon. Han känner sig färdig med livet för den här gången, men hänger med ett tag till enligt läkarna. De är smått förundrade över hans förmåga att leva trots väldigt dåliga värden. Jag bara hoppas att han orkar ett tag till så jag kan hinna ge honom en bukett med vårdoftande vitsippor.

vitsippor_stor

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. lilalili said, on 29 januari 2009 at 8:40

    När jag läser dina inlägg väcks självklart tankarna på den sista tiden jag hade med min mamma. Visst är det konstigt att en så svår tid ändå kan plocka fram ljusa tankar och minnen. Det är som någon form av bokslut…svårt att sätta ord på. Sänder en tanke till dig i alla fall! Kramis

  2. Annemi-Flen!! said, on 29 januari 2009 at 16:20

    När jag läser dina fina inlägg kommer så många ödmjuka varma tankar. Ja vi har ett fint land. I förra veckan upplevde jag mjuk fin vit snö i Sälen. Granar som bugar sig under vit skrud i skogen. Så tänker jag på en psalm ”tidevarv komma, tidevarv försvinna” och just nu ser jag bara förundrat på mina små barnbarn och undrar om dom får det bra i sitt tidevarv. Hoppas verkligen du kan överlämna några vitsippor till din pappa. Men strax vid en varm vägg blommar också snödroppen!! Ha det gott…

  3. Jonas said, on 29 januari 2009 at 17:11

    Lilalili och Annemi; sköt om er och ta hand om era närmsta och käraste!

  4. Eva-Lena said, on 29 januari 2009 at 21:35

    Ja, han skulle tycka om ett fång med vitsippor men mest av allt skulle han nog vilja ha en bukett gullvivor som är hans favorit… De blommar i juni, frågan är om vi hinner?!

    Kram Sis


Kommentera

