Haväng

Lägesrapport – farsan

Posted in Allmänt by Jonas on 27 mars 2009

Min far har vacklat i hälsan, men mest har det gått utför. Igår fick jag samtalet som jag bävat inför, men som samtidigt varit väntat. Sjuksköterskan berättade att han hastigt blivit mycket sämre och att jag borde komma omgående. Självklart skyndade jag mig till honom och helt riktigt var han i ett mycket dåligt skick. Han var knappt kontaktbar och jag väntade i princip på sista andetaget. På kvällen kom en ny sjuksköterska och hon sa att de skulle sätta in morfin intravenöst istället för att ge tabletter som tidigare. Plus att han skulle få Stesolid mot ångest. Idag när jag kom upp till honom var han betydligt bättre om än svårt medtagen. Allt är relativt och när man pratar om en döende människa är nyanserna små, men tydligt märkbara. Idag kunde han möta min blick och han kunde peka mot fönstret och förklara att han ville ha in frisk luft. När jag öppnade fönstret och drog upp persiennerna så gjorde han tummen upp. Jag lyckades få honom att dricka lite och t.o.m. att äta lite glass. Mat får han inte ned längre. När sjuksköterskan kom med morfinet sken han upp en aning. Han är seg som eneträ farsan. Han vill inget annat än att dö, men som den sportsman som han alltid varit vägrar han ge upp matchen utan fight. Jag och min syster vill att han ska få somna in då vi vet att det är hans egna önskan, men samtidigt vill jag att han ska få leva så länge att han en sista gång kan få se träden utanför fönstret grönska och i bästa fall få höra koltrastarna sjunga.

far_aik
Råsunda runt 1950: farsan i mitten nedersta raden (målvakt)

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eva-Lena said, on 27 mars 2009 at 17:35

    Ja, han är otrolig vår far….. längtar efter att få krama hans hand och berätta att jag såg en fjäril igår. I dag har jag dock inte sett en tillstymmelse till vår, utan allt är vitt & ändlost tråkigt, suck dubbel suck!!

    Ha en fin kväll/kram sis

  2. evamojje said, on 28 mars 2009 at 9:56

    Tänker på er Jonas.
    Kramar
    Eva, Mojje & Busan


Kommentera

