Haväng

Lördags(k)lunk

Posted in Allmänt, Mat och dryck by Jonas on 28 mars 2009

Det är en soft lördag hemma på min gata på Södermalm. Tog en promenad i förmiddags till Götgatan där jag handlade fyra Staropramen, en flaska Coto de Imaz Reserva och ett fång tulpaner. Sen knallade jag upp till farsan och ställde tulpanerna på bordet. När jag skulle hänga av mig jackan viftade han med handen och viskade knappt hörbart att han inte orkade med besök idag. När jag sa att jag tittar upp imorgon igen, så log han och viskade att han inte trodde det… För hans egen skull hoppas jag att han får rätt. På vägen hem handlade jag lite champinjoner, längdskivad saltgurka, isbergssallad och ostbågar. Kunden bakom mig, en man med rödsprängda ögon, köpte tjugofyra folköl och en konserv med makrillfilé.  Vilken festlig lördagskväll. Eller inte. Nu ska jag strax börja med middagen som blir en enkel anrättning bestående av fläskkotletter, klyftpotatis och smörstekta champinjoner. Under matlagningen smakar jag på vinet och laddar för fotbollsmatchen ikväll. Roligare än så blir det inte för mig en lördagskväll i slutet av mars på Södermalm. Glöm inte ställa fram klockan en timma i natt.


Coto De Imaz Reserva 102 :- rekommenderas varmt.

Kommentera

