Haväng

Wanja Lundby-Wedin skor sig

Posted in Samhälle by Jonas on 03 april 2009

Wanja Lundby-Wedin sitter i ett antal styrelser som enligt uppgifter i media genererar cirka 400 000 kronor om året. Det vill säga lika mycket som en-två årslöner för de som hon företräder. Sen har hon förstås lön (60 000/mån) som sittande ordförande i LO. Sålunda en dryg årsinkomst runt 1 100 000. I en chatt med Wanja i Aftonbladet häromdagen ställdes denna fråga: ”Varför har du så många styrelseuppdrag? LO jobbet borde väl vara heltidssyssla.  Wanja Lundby-Wedin svarar: ”De styrelseuppdrag jag har är en del av LO-ordf jobb. Jag företräder medlemmarna i dessa styrelser.” 

Jag ställer mig frågan om då styrelsearvodena ska gå till Wanja och inte till LO´s kassa. När jag är ute och föreläser i mitt arbete och där jag företräder min arbetsgivare, så ber jag ju inte om att få pengar insatta på mitt personliga lönekonto. Om så ändå skett hade jag med omedelbar verkan blivit kallad till såväl chefen som till PAN (personal- och ansvarsnämnden). Jag skulle ha ansetts vara illojal, då jag utför arbetsuppgifter som redan ligger inom mitt uppdrag, och ändå tar betalt i egen ficka.

Wanja Lundby-Wedin tar således extra betalt för arbetsuppgifter som redan åligger henne som ordförande i LO. Jag tycker det är bra att LO sitter med i näringslivets styrelser, men det borde klart framgå i avtalet som LO-ordföranden hur många styrelser man ska sitta med i och att ersättningen för dessa uppdrag oavkortat ska gå till LO-kassan för att komma medlemmarna till del.

Sen att LO-toppen får gå i pension redan vid 60 år när medlemmarna får gå först vid 65 år och att Wanja försöker påverka media om vad som skrivs och vilka som skriver kan knappast öka förtroendet för henne och socialdemokraterna bland medlemmarna. Att hon ändå som i ett mantra upprepar att hon känner medlemmarnas stöd kan bara tyda på att hon suttit alltför länge i vårsolen. 

Kommentera

