Haväng

Lite nyanser i mediageggan

Posted in Media, Samhälle by Jonas on 09 april 2009

Allt fler krönikörer och ledare kritiserar nu sina mediekollegor för att okritiskt ha rapporterat om Östbergs brott och hennes hemkomst. Man kritiserar inte bara att journalister varit okritiska i sin rapportering utan även för att många medvetet och felaktigt beskrivit Östberg som ett offer, som en ung kvinna som utnyttjats av mannen som sköt det första offret och sedan polismannen. De som tagit del av den fullständiga domen, vilket nu äntligen allt fler får möjlighet att göra, får en helt annan bild av Östberg än vad som tidigare lagts fram. Det finns ingen som helst befogad anledning att skriva dessa spaltkilometrar om henne och framförallt då inte i ett löjligt skimmer av att det är hon som är det egentliga offret. Eftersom det inte är sant.

Läs Aftonbladets krönika och Metros krönika.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. evamojje said, on 09 april 2009 at 18:34

    Jag tycker att det är rätt att hon har fått komma hem och att det är dax för henne att få ett tidsbestämt straff.
    Däremot är jag väl medveten om att hon är en dömd mördare som även om hon inte höll i vapnet själv var delaktig i brottet i allra högsta grad. Men hon är också en dömd mördare som suttit 28 år för detta brott, så även om hon inte blir fri i den närmaste framtiden så har hon iallafall en möjlighet till det nu.
    Så för min egen del så läser jag rapportering för precis vad det är. En uppmärksammad händelse i denna vecka i lilla svedala. Att prata om att man gör kändisar av människor tycker jag blir missvisande för det handlar om nyhets rapportering och där personen i fråga självklart blir känd genom rapporteringen, men blir dom omskrivna personerna ”kändisar” nej inte i min bok iallafall.

  2. Jonas said, on 09 april 2009 at 19:16

    Det är medias vinkling som nu är i fokus. Från första början har man valt en viss typ av vinkling där man undanhåller delar av sanningen. Det är mycket allvarligt att som journalist medvetet göra en subjektiv vinkling utan att ge läsaren eller tittaren en hel inblick i materialet. Som mediautbildad vet jag att det förekommer titt som tätt och läser alltid artiklar med kritiska ögon, men i det här fallet är det så många journalister som valt att göra Annika till ett offer vilket hon de facto inte är. Men en ensam svensk försvarslös kvinna i ett amerikanskt fängelse säljer. Och det är det som jag och många samvetsgranna journalister vänder sig emot. Vidare så är det inte Annikas fel/förtjänst om hon nu blir kändis och skriver böcker på kuppen utan journalisternas och okritiska läsares fel. Som jag sagt i ett tidigare inlägg så ska hon behandlas med mänsklig respekt och få samma chans som andra till en utslussningsplanering, men that´s it. Att folk vill gotta sig i hennes öde är till viss del förståeligt, men att många journalister valt denna vinkling av hennes person är under all kritik.

  3. evamojje said, on 09 april 2009 at 20:30

    Jag håller med dig Jonas, och det gör mig väldigt frustrerad att det skapas en glamorös bild med en Annika Östberg som det ständiga offret. Tror tyvärr att en stor del av världens befolkning väljer den snaskiga ”pancho villa! storyn istället för den kanske mer krassa och enkla sanningen om en knarkare som väljer att ta del i 3 mord.
    Att våga skriva utan förskönande omskrivningar är modigt och många gånger så ointressant att det inte säljer.
    Tack och lov för bloggvärlden som ger olika perspektiv och en hel massa krassa vardags sanningar.
    Jag har läst handlingarna på kriminalkanalen.se om hela detta fallet och jag kan ärligt säga att jag inte är förvånad över något som står där. Hon vart dömd för brott som hon varit delaktig i och hon har suttit 28 år för det. Det som gör mig lite förvånad är att läsa att folk är förvånad över det som står i dessa handlingar. Vad trodde folk att hon sitter inne för egentligen?


Kommentera

