Haväng

Stena Line

Posted in Allmänt, Göteborg by Jonas on 18 april 2009

Under många år arbetade jag på Stena Line. Några av mina bästa år med fantastiska minnen. Jag började som förman på ett städföretag som skötte matttvätt och möbeltvätt på Stenas alla fartyg. Ibland låg de iland. Ibland fick vi åka med. Att vara ute till havs gav mersmak och jag sökte jobb på sjömanskontoret och fick ett knäck som kockbiträde. Jag lagade Jansons till 1000 passagerare och serverade hungriga långtradarchauförer dagens. Sen fick jag en allmäntjänst på ett sprillans nytt Tysklandsfartyg, M/s Germanica som seglade mellan Göteborg och Kiel. Jag städade och sprang ärenden åt alla på fartyget tills jag avbröt ett våldtäktsförsök och en misshandel. Därefter blev jag fartygsvärd, dvs ordningsvakt, polis och sjukvårdare ombord. Ett jobb som jag hade i tio år och som jag älskade. Det jag älskade mest av allt, förutom att hjälpa människor, var att stå ute på däck när alla passagerare lagt sig. Att se solnedgången/soluppgången ute på öppet hav är något helt fantastiskt och som jag önskar alla borde få uppleva. Det liknar inte något man får se på land. Överhuvudtaget var tiden till sjöss mycket lärorik och rolig och jag rekommenderar varmt tjejer och killar att söka sig till sjöfarten. Närfart som fjärrfart. I hjärtat kommer jag alltid vara en Stenait och jag hoppas att än en dag få möjlighet att stå på ”poppen” klockan fem på morgonen och se solen resa sig ur havet.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eva-Lena said, on 19 april 2009 at 6:29

    Det måste ha varit en fantastisk känsla att se soluppgång/solnergång ute till havs, avundsjuk🙂

    Ha en fin söndag & kom snart & hälsa på eller förresten kom efter den 9 maj då är det lite lugnare här på Kimaneros😀

    Kram Sis


Kommentera

