Haväng

Vilka är emot vargen?

Posted in Djur by Jonas on 02 maj 2009

En övervägande majoritet är för att vi ska ha en stabil vargstam i Sverige. De har funnits i vår fauna i hundratals år. Minst. Sedan artonhundratalet har ingen människa attackerats. Vargen vill vara i fred och dödar bara när den är hungrig och tar då främst svaga djur eller älgkalvar eller rådjurskid. Självklart dödar den jakthundar som släppts lösa och som springer in på deras revir. I självförsvar. Trist, men om jägarna inte släppte sina hundar skulle de heller inte dö. När jag bodde i hus utanför Mölndal så hade vi varg i knutarna. Jag kände mig aldrig rädd när jag var ute med Nero, min schäfer. Han spårade i vargens spår, men vi såg den tyvärr aldrig. Någon vecka senare blev gråben tyvärr påkörd och dödad på motorvägen. Jag kände en stor sorg i mitt bröst då och känner samma sorg när jag hör varghatarna klaga idag. Lyckligtvis känner jag jägare som tar starkt avstånd från stollar i Värmland som vill utrota vargen och som bedriver en hemsk tjuvjakt. Låt deras patetiska röster drunkna i bruset av den vackra Klarälven.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. evamojje said, on 03 maj 2009 at 22:03

    Vi håller med dig fullständigt.
    //Eva, Mojje & Busan


Kommentera

