Haväng

Farliga män, otrygga kvinnor

Posted in Samhälle by Jonas on 02 augusti 2009

Snart kommer en bok ut som, enligt mig, träffar väldigt nära sanningen när det gäller frågeställningen; vilka kvinnor söker sig till män som dömts för grova brott? Jenny Palm, journalist, samarbetar med forskare på Göteborgs universitet och har intervjuat intagna män och kvinnor som dras till dömda män samt psykologer och experter i kriminiologi.

Frågan om varför vissa kvinnor attraheras av intagna män kommer regelbundet upp på tapeten. Oftast då i samband med medialt intressanta fall. ”Experter” har i media försökt förklara fenomenet med psykologiska termer och mambo jambo. För läsaren och allmänheten betraktas i alla lägen kvinnorna som sökt kontakt som fullständigt blåsta. Korkade bimbos i sömniga småstäder som längtar efter spänning. Med mycket moderskänslor.

Min erfarenhet är en helt annan. Nämligen den som Jenny Palm är inne på och som beskrivs i Dagens Nyheter. Nämligen det raka motsatta till ”modersinstinktstanken”. De kvinnor vi pratar om här vill ha en riktig man. En karlakarl som kan ta hand om dem. Jenny Palm beskriver kvinnor med låg självkänsla – som upplevt ignorans och  inte blivit sedda. Vissa har även utnyttjats sexuellt.

”- Det är kvinnor som har fått finna sig i väldigt mycket, därför attraheras de av män som de tycker bryter mönster och tar saken i egna händer. När kvinnorna är med en omtalad person känner de att de själva får ljus på sig också, säger Jenny Palm.”

Men som min erfarenhet också säger är det en farlig väg dessa osäkra kvinnor tar när de söker kontakt med grovt kriminella. Många kvinnor råkar mycket illa ut, Det brukar dock visa sig först när mannen släpps ut från anstalten. Så länge han sitter i fängligt förvar känner ofta kvinnorna trygghet. Jenny Palm säger:

”- Mannen får ju en annan roll där. Han sitter där han sitter, kan inte gå ut och supa med polarna eller träffa andra och det innebär en trygghet för kvinnorna.”

Läs mer i Dagens Nyheter.

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. En som undrar. said, on 02 augusti 2009 at 23:21

    Har läst lite vad du skrivit. Men jag har en liten sak att påpeka. Min man sitter inne. Han sitter på en av sveriges tyngsta anstalter. Och visst kan jag hålla med om att det finns kvinnor som faller för ” farliga män”. Men det finns andra kvinnor som har ett förhållande till mannen när han åker in. Min sitter oskyldig dömd ( ”ja så säger alla” som sitter inne) Men så är det. Jag kan säga från mitt perspektiv att den man som jag är gift med behandlar mig med en väldigt stor respekt och tillit. Det är inte så lätt att besöka sin man som sitter fängslad. Det gör ont i hjärtat att behöva lämmna honom där. Så jag tycker att det är synd att du inte skriver ifrån båda vinklarna.. Du får hemskt gärna komma med kritik om du nu anser att det är värt. Vore tacksam för svar.

  2. Jonas said, on 03 augusti 2009 at 16:29

    Nu handlar artikeln om just kvinnor som faller för män som begått allvarliga brott och som inte sällan är mediala i kvällstidningarna. Din situation, som du beskriver den, faller inte alls under den företeelsen och du ska därför inte känna dig träffad. Så varför skulle jag skriva ur båda vinklarna? Om du ändå vill beskriva din situation som fängelseänka, så gör gärna det. I t.ex. en egen blogg. Jag är säker på att du hittar intresserade läsare och andra i din speciella situation.

  3. pennyjalm said, on 03 augusti 2009 at 20:04

    En som undrar: Detta är Jenny Palm, som är citerad i artikeln i DN. Du som skriver första kommentaren här under signaturen ”En som undrar”, kan inte du kontakta mig? Du når mig enklast på jennypalm.publishing@gmail.com

    Precis som Jonas säger faller du inte riktigt in under det jag skriver om, men du kanske kan komma med kloka synpunkter ändå? Eller du kanske till och med känner en av de kvinnorna jag skriver om?

    Tack på förhand,
    Jenny


Kommentera

