Haväng

Jonas, ett kungligt namn

Posted in Samhälle by Jonas on 11 augusti 2009

Jag tycker monarkin som statsskick är förkastlig i ett modernt demokratisk samhälle. Vi ligger så långt fram när det gäller parlamentarismen i Sverige, men är så konservativa när vi diskuterar kungahuset. Sug på namnet. KUNGAHUSET. Helt crazy att svenska folket accepterar denna fars vilket jag skulle kunna skriva länge och mycket om, men det ska jag inte göra. Istället ska jag bara berätta att Jonas betyder vit duva och kommer från hebreiskan. Nu bär även jag snart ett ”kungligt namn” som Gustaf, Erik, Johan, Magnus, Carl, Bertil, Fredrik och som nästan alla andra pojkar gör utom möjligtvis Conny, Sonny, Jimmy, Tommy och Benny. Men det är kanske bara en tidsfråga innan någon heter Jerry Bernadotte, som bor i hyreslägenhet i Rågsved och som jobbar på Icas lager. Alltså inget fel i det. Bara en befrielse från monarkins konservativa bojor som betraktas av den stora massan som om monarkin vore äkta där prinsessorna verkligen har blått blod i ådrorna och aldrig går på toaletten som oss andra dödliga. För övrigt är jag glad för Maddes och Jonas skull. Kärleken är vacker. Verkligen.


Jonas ”vita duvan” Bergström

Kommentera

